Marketing? “Begin bij het gevoel”

13 november 2018 16:27

Marketing? “Begin bij het gevoel”

In Nederland worden jaarlijks miljoenen besteed aan marketing en communicatie; van beleid- strategieformulering tot off- en online campagnes, van vloggen tot conventioneel drukwerk. Maar hoeveel van deze miljoenen wordt uiteindelijk zinvol besteed? Wij zitten vandaag aan tafel met ‘de jongens’ van  Designstudio Brand95 uit Hoogeveen; Niels Hofmeijer en Matthias van der Meer.

De Brand95-jongens zien dat veel, met name MKB bedrijven, (veel) geld uitgeven aan marketing, maar dat de stap die daaraan vooraf moet gaan regelmatig wordt overgeslagen. Brand95 is van mening dat branding alles is wat vooraf gaat aan marketing. “Marketing zonder branding is als een huis bouwen zonder fundament’, stelt Hofmeijer. Business-partner van der Meer vult aan: “Branding is de ziel van je bedrijf. Het vertelt en laat voelen wie je als organisatie bent, niet wat je verkoopt. Branding laat zien wat je uniek maakt. Daar sluit de marketing vervolgens op aan”.

Marketing versus branding

Matthias vervolgt: “Waar marketing het overbrengen van een verhaal is, is branding een statement. Dit is wie ik ben, dit zijn mijn waarden, dit is mijn drijfveer et cetera”. Niels stelt dat marketing producten of diensten verkoopt, maar dat branding ervoor zorgt dat cliënten zich aan je organisatie binden. “Branding laat mensen voelen dat ze bij je willen horen, zich identificeren met je statement en ambassadeur worden’, aldus de 23 jarige. Zoals ze nog aanvullen: “Marketing is het rationeel onderscheidend vermogen en branding is het emotioneel onderscheidend vermogen van de organisatie”.

Het goede gevoel maakt fans van je klanten

Niels Hofmeijer stelt dat je merk, je brand, een goed gevoel moet geven aan je doelgroep. “Een goed merk wordt ervaren. Het vertelt waarom je doet wat je doet”. De jongens van Designstudio Brand95 gaan op zoek naar antwoorden voordat ze overgaan op de uitvoering. “Een interessante vraag is hoe de ondernemer graag wil dat de omgeving zijn bedrijf omschrijft. Iedere ondernemer wil eigenlijk van klanten fans maken, toch?’, lachen de hippe Hoogeveense branders uit geboortejaar 1995.

Dus branding in plaats van marketing?

“Branding en marketing zijn complementair aan elkaar. Beide functioneren zonder elkaar, maar zullen beter werken met elkaar. Wij zijn wel van mening dat je bij de branding moet beginnen. Bij onze klanten kijken wij eerst naar het waarom en pas later naar het wat. Zo komen verhalen tot leven en kom je uit bij de juiste uitstraling”, antwoordt van der Meer.

www.brand95.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.