Gepubliceerd op 4 januari 2019

2019: Tijd voor rebranding?

‘De jongens’ van Designstudio Brand95, Matthias van der Meer en Niels Hofmeijer, zien het steeds vaker: Bedrijven die hun marketingstrategieën updaten en daardoor behoefte hebben aan ‘rebranding’.  “De wereld verandert snel en dwingt bedrijven vaker naar hun positionering te kijken. Dit kan leiden tot het inzicht dat er iets anders moet. Een wijziging van naam, slogan, logo en/of vormgeving, oftewel ‘rebranding’”, aldus Matthias, designer bij Brand95.

Niels Hofmeijer, de andere helft van ‘de jongens’, zoals ze vaak door hun omgeving worden genoemd, vult aan dat deze rebranding-werkzaamheden soms complex en veelomvattend zijn, maar dat ook vaak het opfrissen en moderniseren van de huisstijl al voldoende is.

Met een frisse blik kijkt het Brand95 duo naar een huisstijl. “Het doel van de klant is een positief imago, een grote merkbekendheid en het bereiken van de juiste doelgroep”, stelt de 23-jarige Niels. Hij is van mening dat de doelgroep of de sentimenten van de doelgroep veranderen en dat je als organisatie mee moet bewegen wil je je marktaandeel behouden of vergroten.

Volgens Brand95 moet je werk, je brand, een goed gevoel geven aan je doelgroep. “Een goed merk wordt ervaren. Het vertelt waarom je doet wat je doet”. “Een interessante vraag is hoe de ondernemer graag wil dat de omgeving zijn bedrijf omschrijft. Iedere ondernemer wil eigenlijk van klanten fans maken, toch?’, lachen de hippe Hoogeveense branders uit geboortejaar 1995.

Brand95 heeft zich mede gespecialiseerd in rebranding. “In de afgelopen jaren hebben wij voor verschillende en uiteenlopende organisaties, met succes, de rebranding grafisch vormgegeven. Van een groot transportbedrijf in Drenthe, een zorgcoöperatie in Groningen tot een internationale rally-organisatie”, aldus de jongens.

Brand95, gevestigd te Hoogeveen, adviseert, geeft vorm en verzorgt de volledige uitvoering van zowel branding als rebranding. “Rebranding is een trend die we waarnemen, maar wij kunnen voor elk bedrijf van toegevoegde waarde zijn. Ook starters en groeiers bedienen wij met een frisse blik”, stellen de in 1995 geboren designers. Niels Hofmeijer en Matthias van der Meer komen beide uit Hoogeveen en leerden elkaar kennen tijdens een praktijkopdracht op de opleiding grafische vormgeving in Zwolle. ‘De jongens’ startten al tijdens de opleiding samen het bedrijf Brand95 en werken er inmiddels beide een aantal jaren fulltime.

 

Onze partners