Nieuwe duale studies Informatica en Werktuigbouwkunde

2 mei 2017 13:31

Nieuwe duale studies Informatica en  Werktuigbouwkunde

De snelle opkomst van de ‘Smart Industry’ vraagt steeds meer van uw medewerkers. Uiteraard wilt u hen de kans geven om goed voorbereid met de ontwikkelingen mee te gaan. In hun belang, maar ook in uw eigen belang. Dat kan met de nieuwe technische opleidingen van Stenden Hogeschool in Emmen.

Stenden start in september de duale opleidingen Informatica en Werktuigbouwkunde. Bij duale opleidingen staat werkend leren centraal. Een ideale oplossing voor medewerkers die u niet zomaar alle dagen kunt missen, maar die met deze opleidingen wel op hbo-niveau worden opgeleid tot de professionals van de toekomst.

Samenwerking

“Informatica wordt in onze maatschappij meer en meer leading. Dat geldt zeker ook in het bedrijfsleven”, constateert Richard Delger, die met Femke Tamminga, Jeroen Pijpker en Harm-Jan Bouwers het Managementteam Techniek van Stenden vormt. “Op die ontwikkeling willen wij samen met het bedrijfsleven maximaal inspelen. Wij halen onderzoeksvragen bij bedrijven op en zoeken vervolgens samen met het bedrijf, studenten en docenten naar de juiste oplossing. Die samenwerking zal in de toekomst steeds belangrijker worden.”

“De opleidingen zijn prima te combineren met werk en privésituatie”

Modules

De duale opleidingen bieden de deelnemers een flexibel programma, omdat ze worden ingevuld met modules. “Dat betekent dat het leertraject helemaal kan worden afgestemd op jouw ervaring en behoefte”, legt Femke Tamminga uit. “De modules maken het niet alleen mogelijk dat je sneller door het programma heenloopt, maar ook dat voor iedere student een individueel leertraject kan worden vastgesteld op basis van reeds verworven competenties. Hierdoor is de opleiding ook prima te combineren met je werk en privésituatie.”

Combinaties

“Door te werken met modules kan de studie eventueel ook gemakkelijk worden onderbroken als de werkgever bijvoorbeeld wil dat zijn medewerker voldoende tijd vrijmaakt voor het uitvoeren van een project”, gaat Tamminga verder. “Daarnaast bieden de modules het voordeel dat ook onderwerpen van verschillende hogescholen prima kunnen worden gecombineerd. Op alle fronten wordt er door het onderwijs hard gewerkt aan digitaliseren, waardoor studeren op afstand heel goed mogelijk is.”

Koppeling met praktijk

Delger wijst erop dat de studie zo goed mogelijk in de context van het werk wordt geplaatst. “Actuele vraagstukken van het bedrijf staan centraal”, licht hij toe. “Zowel de werkgever als de student en de opleiding vervullen hierin een belangrijke rol. Daar zit meteen ook de kracht van de opleiding: de optimale uitwisseling tussen student, opleiding en werk. De koppeling met de praktijk maakt de opleiding heel aantrekkelijk voor zowel de werkgever als zijn medewerkers.”

Voorbeeldprojecten

Jeroen Pijpker en Harm-Jan Bouwers leggen uit dat studenten in de voltijdopleiding al vanaf het tweede studiejaar projecten van externe opdrachtgevers krijgen aangeboden. “Zo loopt er momenteel een project met de Drentse brandweer en Veiligheidsregio Drenthe om een virtuele omgeving te creëren waarin brandweermensen kunnen oefenen”, illustreren zij. “En voor de firma De Roo Wegenbouw en Milieutechniek bouwen onze studenten een app waarmee deze onderneming z’n bedrijfsprocessen verder wil digitaliseren. In de duale opleiding voor werkenden is dit zelfs vier jaar praktijk, omdat de werknemers de projecten uitvoeren in het eigen bedrijf.”

Grote internationale bedrijven

Het zijn projecten waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Behalve met het mkb werken we ook nauw samen met grote bedrijven als Fokker en Philips. Bij deze bedrijven helpen we mee om hun productieprocessen te automatiseren. In toenemende mate werken we ook aan projecten voor meerdere bedrijven tegelijk en voor ondernemingen in het buitenland, met name in Duitsland.”

Robotisering

Het internationale adviesbureau McKinsey voorspelt dat in het jaar 2055 de helft van het werk dat nu nog door mensen wordt verricht door robots zal worden gedaan. Bij Stenden spelen ze nu al nadrukkelijk op de verwachte ontwikkelingen in.

Pijpker: “Stenden investeert veel in robotisering binnen de technische opleidingen. Zo heeft Werktuigbouwkunde in haar laboratorium de beschikking over een productierobot en beschikt Informatica ook al over een eigen zorgrobot. Andere speerpunten zijn Certified Ethical Hacking (Stenden biedt als enige in Europa deze specialisatie aan) en Sustainable Plastics.” «

Contact Stenden

Harm-Jan Bouwers - Programmacoördinator Stenden Techniek

E-mail harm-jan.bouwers@stenden.com

www.stenden.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.