Het nieuwe, of old school, rijden

Ik ben autogek en wilde al jaren een mooie klassieker kopen, maar om milieuredenen zag ik daar steeds van af. Met de nieuwe baan van mijn vrouw, op een school ver uit onze buurt en zonder een goede verbinding met het openbaar vervoer, was een tweede auto echter plotseling noodzakelijk.

De keuze tussen een praktisch model van een paar jaar oud of een degelijke klassieker danwel youngtimer was geen moeilijke: ik kocht een Saab 900 Classic T16 S coupé uit 1990. Inmiddels ben ik verslaafd aan het toeren in deze Saab. De geur van olie en benzinedamp, de karakteristieke lage brom, de turbodruk, het verweerde leer en de kraakjes hier en daar. Een genot om in te rijden.

Ik geef toe: milieuvriendelijk is anders. Ook al doe je langer met een “oude” auto: het is een nogal dorstig type en de uitstoot zal ouderwets hoog zijn.

Daar staat tegenover dat het rijden in mijn Saab zeker invloed heeft op mijn rijstijl. Het is weer old school werken en van comfort is geen sprake: aan het stuur moet ik trekken, de vijfde versnelling is soms moeilijk te vinden, elke hobbel in de weg is voelbaar en remmen gaat minder snel dan bij moderne auto’s. Ik rijd daardoor rustiger, laat de motor op temperatuur komen, trap het gaspedaal minder ver in, neem meer afstand en anticipeer meer. Het gevolg is dat ik ontspannen en zuinig, soort van, rijd.

Hierin zit voor mij dan ook een belangrijk aspect waar in het verkeer meer milieuwinst behaald kan worden. Het zit ‘m niet alleen in milieubesparende motortechnieken en alternatieve energiebronnen, maar ook in het rijgedrag van de gemiddelde weggebruiker. Wij als chauffeurs kunnen een (groot) verschil maken.

Dat geldt ook in het transport. Nu elektrisch rijden voor vrachtverkeer nog een lange weg te gaan heeft, kan het rijgedrag van chauffeurs een belangrijk facet zijn. Werkgevers in het transport kunnen sturing geven aan het rijgedrag van hun chauffeurs. Zij kunnen het functioneren van de chauffeurs beïnvloeden door chauffeurs bewust te laten worden, door onderricht te geven en goed rijgedrag te eisen en bevorderen. Je kunt er bijvoorbeeld een competitie van maken om zo zuinig mogelijk te rijden – en dat ook te belonen. Er kunnen prestatiegerichte doelen worden gesteld aan chauffeurs, en zo nodig zouden er tegen hen, die structureel uit de pas lopen, maatregelen genomen kunnen worden. De voordelen zijn evident. Het brandstofverbruik neemt aanzienlijk af, de trucks slijten minder en de CO2 en stikstof uitstoot neemt af.

Het is zoals onze oosterburen jaren geleden aanbevolen langs de Autobahn: “Reisen, nicht rasen”. Lekker old school.

BENK advocaten
Mr. Lars (L.G.) van Dijk
Telefoon 050 – 313 64 16
E-mail info@benkadvocaten.nl
www.benkadvocaten.nl

Onze partners