Het verschil tussen Marketing en Profilering

2 december 2016 13:32

Het verschil tussen Marketing en Profilering

Vaak krijg ik de vraag wat nu naar mijn mening het verschil is tussen marketing en profilering. Natuurlijk hebben marketing en profilering veel gemeen en is er een grote overlap. Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen?

Wat is Marketing?

Marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Denk aan een reclameactie, een direct mail versturen, een evenement organiseren, een acquisitiegesprek voeren en een Facebook of LinkedIncampagne opzetten. Allemaal marketingtools die gericht zijn op directe verkoop van jouw product of dienst.

Wat is Profilering?

Profilering is de aandacht op je bedrijf vestigen en duidelijk maken waarin je je onderscheidt van anderen. Denk bijvoorbeeld aan netwerken, social media marketing, e-mailmarketing, presentaties geven, videomarketing en relatiebeheer. Allemaal profileringtools die ervoor zorgen dat jij met jouw bedrijf zichtbaar bent voor jouw wensklanten (of doorverwijzers).

Wat is het verschil?

In mijn visie is profilering veel breder dan marketing. Uiteindelijk resulteert profilering natuurlijk ook in verkoop van jouw product of dienst, maar de insteek is wel compleet anders. Bij profilering haken klanten aan bij jouw verhaal, bij waar jij voor staat en in gelooft. Dat is vele malen meer inspirerend dan de insteek alleen vanuit de marketing. En ik ben ervan overtuigd dat dit een betere insteek is voor de langere termijn. Je creëert daarmee ambassadeurs die jouw marketing voor je gaan doen. En dat is uiteindelijk de beste marketing die er is!

Golden circle

Misschien ken je het verhaal van de golden circle van Simon Sinek. Zijn verhaal sluit perfect aan bij mijn visie over onderscheidend profileren vanuit je unieke karakter. Ik ben heel benieuwd of jij de golden circle van jouw bedrijf ook scherp hebt. Waarom doe jij wat je doet? Op welke onderscheidende manier geef jij daar invulling aan met jouw team? Met welk aanbod maak jij het verschil voor jouw klanten?

Sonja Schaap
Communicatiepartner voor klein mkb
www.reflectit.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.