Acht tips voor de beste koffie en thee op de zaak

15 juni 2017 10:30

Acht tips voor de beste koffie en thee op de zaak

Hoe je koffie serveert en hoe deze smaakt, zegt veel over jou en je bedrijf. Het is dan ook logisch dat je de keuze voor koffie, koffiemachine, koffiemeubel en porselein of beker nauwkeurig afstemt op je doelgroep. Doel: optimaal rendement en verlengstuk van jouw identiteit, met een grote glimlach van iedereen die koffie bij je drinkt. Vandaag geef ik je vanuit onze start-up Another Cookie acht tips voor je route naar de beste koffie.

  1. Ken je klanten, gasten en medewerkers

    Voor elke ondernemer geldt dat je moeten weten wat en wie je wilt bereiken in jouw markt met jouw product of dienst. Heb je te maken met een jonge generatie, oudere generatie, meer mannen dan vrouwen, zit je met je bedrijf in een drukke (grote) stad of juist ver weg van de drukte? Het zijn allemaal zaken die bijdragen in de keuze: waar maak ik mijn gast, klant en medewerker blij mee? Consumenten zijn tegenwoordig verwend; overal is keuze voor koffie en thee – op elk moment van de dag wanneer zij dat willen. En ook nog eens vaak van betere kwaliteit dan wat ze op de zaak krijgen. Het bedrijfsleven anticipeert hier nog te weinig op en blijft zich te veel richten op de P van Prijs. Stem je koffie- en theeproduct dus af op degene die je graag wilt bereiken: je gasten, klanten en medewerkers. Betrek ze bij de vorming van je keuze en maak ze fans van jouw koffie!

  2. Bepaal je eigen identiteit

    Op basis van je product of dienst, markt en klantdefinitie, krijg je inzicht in waar je jouw doelgroep blij mee maakt, waar je ze mee verrast. Maar dat moet natuurlijk wel bij de identiteit van je bedrijf passen. Wie je bent en waar je voor staat, kun je vertalen naar je koffie en de hele presentatie eromheen. Dat zal voor een accountant anders zijn dan voor een design- en mediabureau. Ofwel: koffie versterkt de eerste indruk van je bedrijf en bevestigt de keuze van je gast of klant dat hij goed bij je zit.

  3. Kies altijd voor een espressoapparaat

    De tijd dat er filterkoffie werd geserveerd, ligt al lang achter ons. Ook een bakje instantkoffie of liquidkoffie is not done in een zakelijke of horecaomgeving. Zelfs voor vergaderingen zijn veel mogelijkheden van hoogwaardige espressokoffie. Het is maar wat je wilt betekenen voor je klant, gast of medewerker… Je hebt halfautomaten en volautomaten voor bonen. Daarnaast uiteraard capsule-automaten. Ik beperk me hier tot bonenmachines.

    - De volautomaten (zoals Franke, WMF, Etna, Jura) zijn favoriet in b2b. Dit zijn automatische espressomachines en lenen zich prima voor een continu dezelfde kwaliteit koffie. Bij deze machines is de bonenmaler en de hele zetcyclus ingebouwd in de machine. Met slechts een druk op de knop bereidt de machine een vooraf ingesteld product. Deze machines zijn er vanaf € 1.700 tot meer dan € 20.000. Dergelijke machines vragen om dagelijks onderhoud van ongeveer twintig minuten. Onderhoudscontracten zijn aan de prijs ( € 400 tot €1.300 per jaar), maar geven wel rust en garantie op constante kwaliteit.

    - Bij een halfautomaat staat een bonenmaler naast de machine. Er zijn ‘barista’-skills voor nodig om hiermee een mooie koffie te bereiden. Ik omarm deze manier van koffiebereiding, omdat deze puur en ambachtelijk is, maar weet dat dit een serieuze inspanning vergt van het bedrijf. Ook hier is een dagelijks reiniging nodig van twintig minuten. Onderhoudscontracten zijn veelal de helft van de prijs van volautomaten.

  4. Bepaal welke koffieproducten je minimaal wilt serveren

    Voordat je een keuze maakt welke machine en welke koffie je gaat gebruiken, maak je een lijstje met producten die je nodig hebt (need to) en die fijn zijn te hebben (nice to have). Uiteraard allemaal afgestemd op basis van jouw identiteit en die van je klant, gast en medewerker. Dat kan dus bijvoorbeeld espresso, lungo of cappuccino zijn als basis en latte, latte macchiato en hotchoc als nice to have. De basis van deze keuze bepaalt vaak het type machine dat je nodig hebt en tevens het budget, waarbij je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Strekking is dat je voor korte espresso en melkrecepten (latte, latte macchiato) een donkere branding gebruikt en voor gewone koffie of crema (lungo) een medium branding. Hierover meer in ons volgende artikel in Het Ondernemersbelang.

  5. Kies een machine die op de piek presteert

    Als je kiest voor de volautomaat espressomachine, houd dan rekening met de piekbelasting van de machine. Een mooie kop koffie bereiden kost ongeveer 35 tot 40 seconden. Heb je een enkele uitloop, betekent dat dus dat je drie koppen kunt bereiden in twee minuten. Als je dertig mensen hebt die allemaal om 10:00 uur pauze nemen, kost het minstens twintig minuten voordat de laatste in de rij ook zijn koffie heeft. Met een dubbele uitloop verklein je dit, mits gebruikers bereid zijn eenzelfde product te kiezen. Per slot maakt een machine met dubbele uitloop twee dezelfde producten per cyclus. Richtgetal is doorgaans 20 tot 25 gebruikers per machine.

  6. Kies een servicepartij die doet wat wordt beloofd

    Niets zo vervelend als een partij waar je een servicecontract mee hebt en die niet levert wat is afgesproken. Vraag altijd referenties en bel deze na. Check ook of de servicepartij een monteur bij je in de buurt heeft zitten. Een monteur die uit Groningen moet komen voor een storing in Eindhoven is daarbij geen optie.

  7. Richt een coffee en tea corner in

    Nu heb je gasten, klanten en medewerkers mee laten bepalen wat ze lekker vinden als product. Je hebt een mooie machine, goede service, maar waar serveer je die koffie in? En waar zet je de machine neer? De perceptie van een mooie koffie wordt voor belangrijk deel bepaald door het visuele aspect: het servies of de beker waarin deze geserveerd wordt. Neem de tijd voor selectie van het juiste porselein, lepeltje, theeglaswerk of een mooie kartonnen beker. Gebruik vooral geen saai, ouderwets hotelporselein en zeker geen plastic bekers. Maar ook het koffiemeubel – of beter: de coffee corner, de bereikbaarheid en de sfeer die zijn bepalend voor die 9+ die je graag wilt voor jouw gastvrijheid! Ook hier kijk je weer naar je gasten, klanten en medewerkers. Wat versterkt de relatie intern of extern? Wat kan bijdragen aan die extra stimulans om even een kwartiertje door te werken? En hoe fijn is het als je klant voor het eerst binnenkomt en een ‘wow’ of een brede glimlach niet kan onderdrukken?

  8. Wees gastvrij! Breng de customer journey in kaart

    De customer journey begint bij binnenkomst. Te vaak word je bij bedrijven ontvangen op de standaardmanier: ‘voor wie komt u? Neemt u daar maar plaats.’ En daar blijft het bij. Misschien kan er net een saaie kop koffie vanaf. Maar daar al begint de beoordeling of wellicht ‘veroordeling’ van het bedrijf. Hoe mooi is het elke klant of gast bij binnenkomst hartelijk wordt verwelkomd en wordt begeleid naar die geweldige coffee corner, waar ook nog eens een prachtige cappuccino voor hem of haar wordt bereid? Dan sta je toch met 1-0 voor?

Jochem Snels

Oprichter Another Cookie

Ook weten hoe je koffie kan gebruiken om de beleving van klanten en medewerkers te vergroten? Mail me op info@anothercookie.com. Of kijk hier!

Volgende keer behandel ik de vraag: welke koffie of thee is geschikt voor mij?

 

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.