Groot logistiek en kleiner mkb welkom op Park15

11 oktober 2017 11:12

Groot logistiek en kleiner mkb welkom op Park15

“Park15 wordt een bedrijventerrein waar mensen plezier in hun werk hebben”, stelt Bart Franssen, binnen GiesbersGroep verantwoordelijk voor het nieuwe bedrijventerrein. Park15 ligt op een unieke plaats, centraal tussen Arnhem en Nijmegen aan de A15 (met eigen op- en afrit). Overslagmogelijkheden naar trein of binnenvaart zijn binnen handbereik.

De eerste bedrijvigheid is er al. En niet van de kleinste soort. GiesbersGroep realiseerde turn key het Europees distributiecentrum (EDC) van bijna 62.000 m² voor Nabuurs Supply Chain Solutions. Nabuurs gebruikt het nieuwe distributiecentrum als Shared Service Centre voor meerdere klanten, onder wie Kraft Heinz, SCA en Mars. De oplevering van het EDC was volgens plan eind 2016. Er werken 300 mensen. “Zo’n bedrijventerrein is dan ook erg positief voor de regionale werkgelegenheid”, constateert Bart Franssen tevreden.

In gesprek

Een tweede groot bedrijf is in aantocht. Supermarktketen Lidl gaat zich vestigen op Park15 om van daar uit de winkels in Oost-Nederland te bevoorraden. En Jaguar Landrover dealer Terlouw heeft er een bedrijfsvestiging geopend. Bart Franssen benadrukt dat zowel grote bedrijven als mkb’ers welkom zijn op het terrein. “Van 1.000 tot 100.000 vierkante meter biedt Park15 ruimte aan f. We zijn met veel partijen in gesprek. Dat zijn grote logistieke bedrijven maar kunnen ook kleinere bedrijven uit de regio zijn. Nu de economische wind weer mee zit, denken veel bedrijven na over een nieuw, ruimer jasje voor hun bedrijf.” Duurzaamheid wordt daarbij ook steeds belangrijker. Park15 is 85 hectare groot en er is inmiddels 26 hectare uitgegeven.

Park15 onderscheidt zich volgens Bart Franssen op drie vlakken: als prettige werkomgeving, door de bijzondere inpassing in het landschap en door duurzaamheid.

Dialoog

De aanleg van Park15 is pas gestart na een intensieve dialoog met milieugroeperingen, omwonenden en bedrijven. Dat leidde er onder andere toe dat de bestaande nabijgelegen hoogstam fruitboomgaard met 3 hectare wordt uitgebreid. “De boomgaard is vrij toegankelijk en jaarlijks geeft een plaatselijke muzikant er een concert”, vertelt Bart Franssen. Tussen het nabijgelegen dorp en het terrein zijn dijken opgeworpen met groene aanplant, zodat de omgeving het terrein niet ervaart. Zo komt Park15 mooi in het landschap te liggen én is er voldoende wandelruimte voor zowel de omgeving als voor de mensen die er werken. Fietspaden doorkruisen het gebied en verbinden Nijmegen-Noord met het nabijgelegen toekomstige landschapspark De Danenberg. Omdat het bedrijventerrein vlakbij Arnhem en Nijmegen ligt, is er voor medewerkers weinig reistijd nodig om hun werk te bereiken. Het kan zelfs per fiets.

Duurzaamheid

Naast werkomgeving en landschapsinpassing is duurzaamheid een onderscheidende factor voor Park15. “Grondstoffen raken op en dan is duurzaamheid voor ons een vanzelfsprekendheid”, zegt Bart Franssen. Dat begint voor Park15 al heel basaal: het park is bijvoorbeeld zo opgezet dat het hemelwater weer terug kan vloeien in de aarde, net als voor dat het park er was. Maar er is meer. Vier windmolens gaan bedrijven van energie voorzien. En op de bedrijven, onttrokken aan het oog, is ruimte voor zonnepanelen. Op dit moment zijn er al plannen voor een zonneveld van 6 hectare op het volgende gebouw. Verder wordt ingezet op samenwerking. Warmte die bedrijven als bijvoorbeeld Lidl in de toekomst over hebben (koelcellen geven veel warmte af), kan een ander bedrijf weer benutten voor de verwarming van haar pand. Lidl vervult volgens Bart Franssen met haar nieuwe gebouw een voorbeeldfunctie. Door de combinatie van duurzame maatregelen om energie op te wekken en op te slaan wordt het bedrijfsgebouw volledig klimaat neutraal.

Efficiënt en perfect ontsloten

Bart Franssen noemt nog een ander duurzaamheidsaspect. De grote logistieke bedrijven werken voor meerdere producenten. De schaalgrootte van de gebouwen stelt ze in staat om deze verschillende producten onder één dak te combineren maar komt ook tegemoet aan eisen van de e-commerce markt. Zo zijn ze in staat hun vrachtwagens te laden met een combinatie van producten en hoeven ze niet voor elk vrachtje apart op pad. Het scheelt heel veel vrachtwagenkilometers. Dat levert rendement op. Maar ook minder CO₂-uitstoot. Steden zijn er blij mee, omdat ze met minder vrachtverkeer hoeven te rekenen. Door gebruik te maken van de beschikbare barge terminal van BCTN in Nijmegen en in de toekomst de railterminal aan de Betuweroute, wordt een verdere CO₂ reductie verwezenlijkt. Dit in combinatie met de directe aansluiting op de A15 maakt Park15 een echte multimodale vestigingslocatie. Bart Franssen sluit daarnaast niet uit dat logistieke partners elkaar op Park15 weten te vinden om nóg efficiënter te werk te gaan.

www.park15logistics.com

Tekst: Paul de Jager / Fotografie: Istar Verspuij

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.