Pakketten verzenden in onze digitale wereld

27 februari 2018 16:51

Pakketten verzenden in onze digitale wereld

Communicatie is steeds vaker digitaal. Met onze laptop en telefoon hebben we contact met de hele wereld, zakelijk en privé, en blijven we op de hoogte van alle gebeurtenissen. De digitale revolutie heeft ons veel gemak en snelheid gebracht. Waar internet in de beginjaren een apart medium was, is het inmiddels al jaren verweven met onze dagelijkse gang van zaken. Dit is ook ruimschots tot de pakketenservices doorgedrongen. Met een paar muisklikken heb je de verzending van een pakket geregeld. Dus ook hier brengt digitalisering snelheid en gemak.

Krimp en groei

Postbedrijven zien de orders op kaarten en brieven teruglopen. De tandarts stuurt de rekening digitaal en wij declareren op onze beurt online bij de ziektekostenverzekeraar. Wanneer je broer jarig is, stuur je hem een appje en heb je via FaceTime even contact om hem “face-to-face” te feliciteren. De pakketpost, daarentegen, is juist populairder dan ooit. Online shoppen is voor velen meer regel dan uitzondering. We bestellen in Nederlandse webshops, maar net zo makkelijk in het buitenland.

Het gemak van een online pakketdienst

Het versturen van een pakket is steeds eenvoudiger. Je hoeft zelfs de deur niet meer uit. Het is geheel digitaal te regelen. Je kiest zelf een aanbieder, print de benodigde etiketten met adressering en andere informatie en de pakketservice komt het pakket, de pakketten of de pallet ophalen. Voor jou dus een minimale investering en dat scheelt tijd.

Pakketdiensten vergelijken

De bedragen voor het verzenden van een pakket verschillen per aanbieder. Het kost natuurlijk wel weer veel tijd als je die prijsverschillen zelf in kaart moet brengen. Het internet zou het internet niet zijn als er geen vergelijkingswebsite te vinden was om de posttarieven naast elkaar te leggen. Een pakket versturen is vrij eenvoudig:

  • Voer je eigen adres in en de gegevens van de ontvanger.
  • Voer de afmetingen van het pakket in
  • Het gewicht moet ook ingevuld worden.
  • De vergelijkingsmodule geeft een lijst terug met in volgorde de meest interessante aanbieders.
  • Kies de voor voordeligste aanbieder en vul in wanneer de verzending de deur uit moet.

Het pakket wordt dus gewoon op kantoor opgehaald, je kan doorgaan met de dingen die je aandacht behoeven. Houd er rekening mee dat de voordeligste aanbieder niet altíjd de voordeligste aanbieder is. Dit is afhankelijk van de grootte en het gewicht van het pakket of het een express-zending is en waar het pakket naar toe wordt verzonden. Pak dus iedere keer de vergelijker erbij om je ervan te verzekeren dat je het voordeligste tarief betaalt. Je kan ook een account aanmaken, hierdoor is het plaatsen van een order nog sneller afgehandeld.

Bespaartips

Het besparen op pakketverzending zit hem niet enkel in het vergelijken van de verzendkosten. Er zijn meerdere aspecten waar je rekening mee kunt houden:

  • Verpakkingrecycling

Hergebruik en cradle-to-cradle is niet meer stoffig en enkel voor geitenwollensokkentypes. Enerzijds is het hard nodig, anderzijds is het breed geaccepteerd en vaak zelfs hip. Steeds meer bedrijven maken hun verpakkingsmateriaal van hergebruikte verpakking. Er zijn zelfs leveranciers van gerecycled verpakkingsmateriaal.

  • Compact verpakken:

Wat je verzendt moet veilig verpakt worden, maar zorg dat de verpakking niet te groot is. Dat kost extra verpakkingsmateriaal, zoals plastic of papier en een groter pakket betekent vaak hogere verzendkosten.

  • Verstuur zoveel mogelijk tegelijk:

Het ophalen van pakketten is een investering voor een postbedrijf. Hoe meer jij bundelt, hoe goedkoper het verzenden wordt. Online je verzending regelen bespaart dus geld. Jij houdt de touwtjes ín handen, maar geeft het werk zoveel mogelijk uít handen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.