Online marketing: zorg dat je gevonden wordt op het internet

20 februari 2017 13:39

Online marketing: zorg dat je gevonden wordt op het internet

Online marketing is een onmisbaar instrument om de bedrijfszichtbaarheid te vergroten, klanten te binden en omzet te doen groeien. Maar hoe en waar te beginnen? Daarover tasten nogal wat mkb-ondernemers in het duister. Gespecialiseerde bureaus bieden uitkomst. Vijf online marketing specialisten geven bij Daizy Media openheid van zaken.

Onder online marketing vallen alle activiteiten via het internet, die een bedrijf uitvoert om de verkoop van zijn producten of diensten te bevorderen. “Online marketing is voor iedereen haalbaar”, verklaart Pieter Sonneveld, manager marketing en communicatie bij Dirkzwager advocaten en notarissen. Hij weet waar hij het over heeft, want de afgelopen jaren is hij met zijn team druk bezig om het onderscheidend vermogen van het kantoor digitaal zichtbaar te maken. Pieter Sonneveld vertelt: “Hoe kunnen we laten zien dat we een ander kantoor zijn dan een ander? Dat zit hem bij ons in kennis delen. Van oudsher deden we dat via traditionele media zoals vakbladen of door middel van workshops. Nu zijn daar de website bijgekomen, social media, bloggen en webinars.

Die verschillende communicatiemiddelen hebben we niet tegelijktijdig ingevoerd. We zijn gewoon begonnen en de online marketing is organisch gegroeid.” Dat bleek de juiste aanpak. De advocatuur en het notariaat werken van oudsher op een klassieke manier. Met de klant aan tafel. Het was dus een hele omschakeling toen er blogs - internet columns - geschreven moesten gaan worden. Maar het hielp om te vertellen dat het nog steeds om klassieke vormen van communicatie ging, maar dan in een nieuw jasje. “De omslag naar online marketing is heel goed gelukt. Dat doet me beseffen dat je iedereen mee kan krijgen. En dat het voor veel bedrijven interessant is. Zeker als je ziet dat je de markt er beter mee kunt bedienen en de eigen vindbaarheid kunt vergroten”, vindt Pieter Sonneveld. Caroline Elias-Mackay is directeur- eigenaar van Macknify the Brand communicatieadvies.

Ze vindt dat er een duidelijke communicatiestrategie ten grondslag moet liggen aan online marketing. Dat ziet ze terug bij Dirkzwager, waar helder en eenduidig werd ingezet op content- vakinhoudelijke informatie. Caroline Elias: “Het bedrijf heeft er goed over nagedacht hoe het zichzelf het beste kon profileren. Namelijk door bij jezelf te blijven, authentiek. Kennis delen is in die branche uniek, daar heb je lef voor nodig. Dat is goed gelukt.”

Roy Everts is directeur-eigenaar van GLD Grafimedia. Hij stelt dat er twee factoren belangrijk zijn bij de invoering van online marketing: de beleving, het moet gedragen worden binnen het bedrijf, én het resultaat, te weten meer klanten en grotere omzet. Pieter Sonneveld bevestigt dat. Toen afdelingen binnen het advocatenkantoor van elkaar zagen dat online marketing succesvol was, namen ze initiatieven van elkaar over. En toen BNR radio aan de lijn hing voor een interview, was dat een opsteker voor de jonge advocaat die online zijn kennis had geëtaleerd. Pieter Sonneveld: “We claimen autoriteit op verschillende juridische vlakken. Dat wordt bevestigd in de media. Daar krijg je weer enthousiaste klanten door. Het heeft zelfs zijn weerslag op de arbeidsmarkt communicatie. Jonge juristen willen graag bij ons werken omdat ze een platform krijgen om zich als specialist te ontwikkelen. Onderaan de streep dient het een commercieel belang, maar het gaat net zo goed over menselijke ontplooiing, ambities, carrière.”

Online of offline

“Online marketing is voor iedereen haalbaar”

Roy Everts plaatst een kritische kanttekening. Zijn bedrijf is als drukkerij begonnen en groeide uit tot een bedrijf met meerdere online en offline diensten. Roy Everts: “Online marketing wordt wel als de heilige graal gezien binnen de marketing. Maar het offline deel mag niet verdwijnen. Online en offline moeten elkaar versterken. Drukwerk, advertenties, het gewone intermenselijk contact mogen niet vergeten worden. Een kaart versturen naar iemand is uniek geworden. Het is de combinatie van kanalen die marketing tot een succes maakt.”“Bij elkaar om tafel zitten met een goed kop koffie is nog steeds waardevol”, bevestigt ook Caroline Elias.

Martijn van de Spreng is directeur-eigenaar van Daizy Media. Hij constateert dat online communicatie steeds vluchtiger wordt. De jeugd mailt niet maar appt. Facebook is ouderwets, liever gebruiken ze snapchat. Hij ziet die vluchtigheid als een kans: “Dat betekent dat er weer nieuwe online marketing kanalen zijn, die gebruikt kunnen gaan worden om de nieuwe doelgroep te benaderen.” De benadering moet volgens hem wel passen in de communicatiestrategie. Eerst moet een bedrijf bedenken welke boodschap het wil brengen en voor wie en pas daarna komt de keuze van het kanaal.

In gesprek

Veel mkb’ers willen misschien wel aan de slag wil met online marketing, maar weten niet hoe ze het aan moeten pakken. Martijn van de Spreng vindt dat niet erg: “Als ze met ons in gesprek gaan, geven we eerst een presentatie waarin we uitleggen wat online marketing is, hoe je de effecten kan meten, wat je zelf aan de kwaliteit ervan kan doen.” Martijn van de Spreng vertelt verder over zo’n eerste kennismaking: “Negen van de tien keer komt de klant met de opmerking ’ik wil beter gevonden worden in Google’. Maar waar wil hij precies op gevonden worden? Welke zoektermen zijn geschikt? Een bouwbedrijf zal zeggen: ik wil gevonden worden op ‘aanbouw’, ‘verbouw’, ‘renovatie’, ‘onderhoud ‘en ‘restauratie’. Als wij een zoekwoordenonderzoek doen, blijkt echter dat mensen zoeken op de termen ‘dakkapel plaatsen’ of ‘serre aanbouwen’.” Het is dan ook van groot belang dat je tekst aansluit op de zoektermen waar daadwerkelijk op gezocht wordt. Caroline Elias: “Veel bedrijven die ik spreek, zijn op zoek naar authenticiteit en profilering ten opzichte van de concurrentie. Het begint dus met scherp krijgen wat het onderscheidend vermogen van de klant is. Je kan nooit een goede website bouwen als je niet weet wat je toegevoegde waarde is.”

Bloggen

Martijn van de Spreng breekt een lans voor bloggen, het schrijven van artikelen op het internet. Zijn bedrijf Daizy Media gaat daarbij altijd uit van de zoekvraag van klanten. “We vonden uit dat ‘tips voor zakelijk Facebook’ veel als zoekvraag gebruikt werd. Wij schreven een blog met tien tips over dat onderwerp. Die is inmiddels 40.000 keer gelezen. Er zijn daardoor nieuwe relaties bij ons gekomen.” Milan Brouwer is directeur-eigenaar van BOOOM Digital, een bedrijf dat websites en webshops maakt. Bloggen behoort ook tot zijn online marketingtools. Hij vertelt: “Tegenwoordig moet een website helemaal responsive zijn. Responsive is dat de website zich automatisch aanpast aan mobiel of tablet. Ik heb daar een blog over gemaakt met weinig tekst en veel beeld. Daar heb ik zo’n 7.500 bezoekers op gehad. Je deelt informatie en maakt op die manier contact met veel potentiële klanten.

” Martijn van de Spreng: “De winst van bloggen zit hem in verschillende vlakken: het beïnvloedt de vindplaats van je website positief. Als je meerdere onderwerpen beschrijft, krijg je meer bezoekers. Lezers van je blog blijven doorgaans langer op je website en lezen meer bladzijden. Daarmee beïnvloeden ze de Search Engine Ranking Position en daarmee je website als geheel in positieve zin. Dus je positie in Google groeit. Het tweede voordeel is dat je kennis deelt. Als er iets speelt bij je relatie zullen ze aan jou denken want jij straalt uit dat je autoriteit hebt op dat vakgebied. Dat je de juiste persoon of bedrijf bent om mee aan tafel te gaan. Het derde vlak: het levert PR, omzet op. Wij zien dat klanten binnen komen via blogs, ze worden relaties.” Caroline Elias vult aan: “Content is key, het moet wel relevant zijn. Er moet een echtheid van uit gaan en het mag geen platte commercie zijn.” “Een blogger met blablateksten helpt zijn bedrijf niet. De lezer heeft dat door en denkt: bij dat bedrijf klop ik niet aan”, weet Roy Everts.

Google

Het woord Google valt vaak tijdens het tafelgesprek. Zo vreemd is dat niet. Van een eigennaam is het een ingeburgerd Nederlands werkwoord geworden. Googelen is snel iets opzoeken op het internet met behulp van de zoekmachine Google. De online marketing specialisten hebben er heel wat uren in gestoken om die zoekmachine te doorgronden. Milan Brouwer blijft met beide benen op de grond staan door aandacht te vragen voor de techniek van het website bouwen: “Programmeercodes, indeling, snelheid, mogelijkheid om de website ook op tablet of mobiel te laden; alles moet technisch kloppen. Als je de techniek van je website op orde hebt én je teksten zijn zoekmachinevriendelijk geschreven, dan heb je een zeer goede kans dat je goed gaat scoren in Google.” Milan Brouwer vertelt dat Google telkens zijn spelregels om gevonden te worden wijzigt. Dat betekent dat zijn bedrijf een permanente relatie met zijn klant opbouwt, zodat de website steeds optimaal vindbaar is.Martijn van de Spreng weet dat er een revolutionaire aanpassing van Google voor de deur staat. Google gaat mobile first. Bij het bepalen hoe hoog een website op de zoekpagina’s komt, wordt binnenkort eerst gekeken of de website mobiel optimaal te laden is. Google vindt dat belangrijk omdat inmiddels 75 procent van de internetgebruikers mobiel zoekt. “De impact daarvan is waanzinnig”, weet Martijn van de Spreng. Zijn bedrijf is al bezig om de klanten erop voor te bereiden.

Caroline Elias: “Veel mkb’ers kennen de Google-strategie niet. Online marketing is een specialisme. Haal de kennis bij een gespecialiseerd bureau. Het vakgebied is enorm in ontwikkeling en elk bedrijf krijgt ermee te maken. Je bent ongelofelijk afhankelijk van Google, maar niet in alles.” Roy Everts: “Het anticiperen op Google blijft lastig want je hebt aangekondigde veranderingen en niet aangekondigde veranderingen. Hoe speel je daarop in? Het uitdragen van je bedrijf, missie en visie, daar komt beleving uit voort. Het totaalplaatje moet je scherp hebben voor je marketing.” «

Tekst: Paul de Jager / Fotografie: Istar Verspuij

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.