Is jouw bedrijf al vindbaar op Google?

16 oktober 2018 16:22

Is jouw bedrijf al vindbaar op Google?

Als ondernemer ben je natuurlijk vooral bezig met je core business. Maar je moet natuurlijk wel genoeg klanten hebben om dit uit te kunnen voeren. Tegenwoordig zoekt elke potentiële klant naar producten of diensten op internet. Wanneer jouw dienst of product ingetypt wordt, wil je natuurlijk dat jouw bedrijf bovenaan staat. Is dat al het geval?

Nee, ik word nog niet goed gevonden

Het is voor iedere ondernemer van groot belang om goed gevonden te worden. Zo ben jij zichtbaar voor de klant op het belangrijkste moment, namelijk het moment waarop de klant op zoek is naar jouw product of dienst.

Wil je graag weten hoe jouw website verbeterd kan worden, zodat je geen potentiële klanten meer misloopt? Iedere lezer van Ondernemersbelang.nl krijgt van We Talk SEO een gratis quickscan waaruit blijkt op welke manieren je website beter vindbaar gemaakt kan worden. Bel naar 076 76 20 600 of mail naar info@wetalkseo.nl

Ja, ik word al goed gevonden!

Houd je het wel eens in de gaten en heb je wel het idee dat je online al goed gevonden wordt? Volg dan eens de volgende stappen en controleer of dat ook echt zo is!

1.   Zoeken op de juiste zoekwoorden

Zoek je wel eens op je bedrijfsnaam in Google, en sta je dan bovenaan? Super! Dat betekent alleen nog niet dat je online zichtbaarheid goed is. Je wil natuurlijk niet alleen vindbaar zijn voor de klanten waarbij jouw bedrijf al in hun top-of-mind-awareness zit.

Zoekwoorden die je dienst of product omschrijven

Je wil ook de klanten bereiken die jouw dienst of product willen afnemen, maar nog zoekende zijn naar het juiste bedrijf. Daarom wil je dus vindbaar zijn op de zoekwoorden die je product of dienst beschrijven.

Een voorbeeld:
Stel, je heet Jan Janssen en je bent samen met je broer Piet Janssen een accountantskantoor gestart. Het bedrijf heet dan ook Janssen & Janssen Accountants. Jullie doen voornamelijk boekhouding voor bedrijven en geven financieel en fiscaal advies. Wanneer je googelt op “Janssen & Janssen” of “Janssen & Janssen Accountants”, zal je waarschijnlijk goed gevonden worden, dat is immers de bedrijfsnaam. Maar iemand die bijvoorbeeld financieel advies nodig heeft of zijn administratie wil uitbesteden en dus nog zoekende is naar een goed accountantskantoor, zal jouw bedrijfsnaam niet als zoekterm gebruiken. Er zal dan eerder gezocht worden op “administratie uitbesteden” of “financieel advies MKB”. Wil je dus controleren of je goed gevonden wordt, dan kun je eens zoeken op dit soort termen.

Lokale zoekwoorden

Je kunt deze zoektermen nog verder specificeren. Stel, je accountantskantoor bevindt zich in Etten-Leur. Dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld te zoeken op “accountantskantoor Etten-Leur” of op “administratie uitbesteden Etten-Leur”. Er is een kans dat je al gevonden wordt, omdat je hier gevestigd zit. Maar ondernemers uit omliggende dorpen en steden zijn ook interessant, toch? Bekijk dus ook eens of je gevonden wordt op “accountantskantoor Breda” of “administratie uitbesteden Roosendaal”. Lokale vindbaarheid is erg belangrijk en als je dus wil weten of je goed gevonden wordt, is het belangrijk om dit ook te controleren.

Redenen waarom je potentiële klanten je dienst zouden gebruiken

Waarom zou iemand een fiscaal adviseur nodig hebben? Misschien omdat ze een conflict hebben met de Belastingdienst, of omdat hun administratie een rommel is. Er zijn voldoende mensen die Google zien als een probleemoplosser en hun probleem zo intypen. Je wil dus ook gevonden worden op “conflict met Belastingdienst oplossen” of op “hoe doe je belastingaangifte”. Zoek eens op dit soort termen; word je daar al op gevonden?

2. Zoeken in incognito

Wanneer je deze zoekopdrachten gaat uitvoeren, is het belangrijk dat je dit niet in je standaard browser doet. Jij hebt zelf natuurlijk al vaak op de website van je bedrijf gezeten en dat onthoudt Google. Ook ziet Google dat je bijvoorbeeld ingelogd bent op je Gmail account en ziet Google waarschijnlijk je locatie, waardoor de volgorde van de zoekresultaten ook veranderd zullen zijn.

Om geen vertekend beeld van je vindbaarheid te krijgen wanneer je gaat zoeken op verschillende termen, kun je in incognito zoeken. Ga naar je browser en klik rechtsboven op de drie bolletjes of streepjes. Dan kun je vanzelf kiezen voor een incognito optie. Let wel op, deze term kan per browser verschillen. Wanneer je in incognito zoekt, houdt Google geen rekening meer met welke sites je eerder bezocht hebt, maar nog wel met je locatie. Dit kun je in de instellingen ook uitzetten. Hierna kun je uitgebreid gaan zoeken en eens bekijken hoe de vindbaarheid van jouw website ervoor staat!

Word je toch minder goed gevonden dan je dacht?

Heb je op verschillende soorten termen, in incognito, gezocht naar je bedrijf? Kwam je tot de conclusie dat het toch wat minder goed gesteld is met je vindbaarheid dan je dacht? Dan is het belangrijk om daar wat aan te doen, zodat je geen klanten meer misloopt.

Neem contact op met We Talk SEO

We Talk SEO is dé specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie en kan jouw website verbeteren. Want als jij online niet goed vindbaar bent, hoe moeten potentiële klanten jou dan vinden als ze op zoek naar je zijn? Met onze expertise op het gebied van zoekmachine optimalisatie maken wij je verwachtingen waar. Bel voor een vrijblijvende afspraak 076 76 20 600 of ga naar onze website www.wetalkseo.nl.   

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.