ING leert van Airbnb en Spotify

10 oktober 2017 09:10

ING leert van Airbnb en Spotify

De wereld verandert snel, heel snel. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Het traditionele bankconcept is niet meer van deze tijd. Maar hoe kan een grote bank als ING toch mee in de vaart der volkeren? Wat kunnen de banken leren van disruptieve bedrijven als Spotify, Airbnb en Uber? Michiel Wabeke, directeur zakelijk van rayon Arnhem Nijmegen, toont in dit interview de nieuwe aanpak van ING met betrekking tot innovatie.

ing airbnb spotifyING volgt de ICT-ontwikkelingen op de voet. Ze zijn van essentieel belang voor de introductie van innovatieve producten en diensten. De ontwikkeling van nieuwe diensten gaat nu anders dan in het verleden. Voorheen bedachten banken een complete dienst en gingen dat vervolgens bouwen. En als het dan na jaren eindelijk af was, bleek het weer achterhaald te zijn. “Dat moet anders”, zal ING gedacht hebben. “Onze producten moeten beter en sneller aansluiten bij de behoeftes van de klant”, stelt Michiel Wabeke. “Onze oude processen werkten te traag en gelanceerde diensten sloten onvoldoende aan. We zijn gaan kijken bij AirBnb en Uber. Wat kunnen wij van hun leren? Wat ons meteen opviel is dat de gebruikersinterface heel simpel, doeltreffend en foutloos is.” ING kwam erachter dat ze een wezenlijk andere manier van ontwikkelen hebben. “We zijn daarnaast naar Siliconvalley geweest en hebben bij Google en Apple gekeken. We zijn bij Spotify in Zweden wezen neuzen. Je snuift daar innovatie en ondernemerschap op. Hun manier van innoveren gaat anders, men werkt er agile.”

Zelfsturende squads

Agile betekent letterlijk lenig of behendig. Als de omstandigheden tijdens een project veranderen zal een team hierop inspelen. Daardoor komt het eindresultaat niet in gevaar. Grote projecten kunnen opgeknipt worden in kleine behapbare stukken die in twee tot vier weken tot stand moeten komen. “Wij werken al een tijdje op deze agile-manier. Onze kleine multidisciplinaire teams, ook wel squads genaamd, zijn zelfsturend en gaan aan de gang met meestal een zelf geformuleerde opdracht. De squads kunnen zelf beslissingen nemen en werken in een proces dat ze continu bijschaven. Is de opdracht gedaan, dan valt het team uit elkaar en vormen weer nieuwe squads die aan een nieuwe opdracht gaan werken”, legt Michiel Wabeke uit. “De squads moeten niet te groot zijn. Amazon hanteert het twee pizza-principe. Dat houdt in dat een team van optimale grootte met twee pizza’s toe moet kunnen wanneer ze willen overwerken. Deze manier van werken hebben ze op het hoofdkantoor overgenomen, maar ook bij ons in de sales hanteren we deze methodiek.” Deze manier van werken draagt bij aan het snel in kunnen te spelen op de veranderende behoefte in de markt.

Samenwerken met FinTechs

ING werkt ook samen met zogenaamde FinTechs, slimme techneuten en bedrijfjes die werken aan technische, innovatieve producten en diensten in de financiële sector. “Vaak ergeren ze zich aan een bepaalde dienst en zoeken naar een technische oplossing”, schetst Michiel Wabeke. “We onderzoeken in hoeverre die oplossingen aansluiten op onze producten en gaan dan een samenwerking aan. Wij omarmen deze open technologie. Het is voor ons een belangrijke levensader. De samenwerking met FinTechs zorgt voor een cultuuromslag bij ING. Je beseft dat je slechts een radertje bent in het geheel. In Engeland hebben we in samenwerking met een FinTech Yolt ontwikkeld, een app die het makkelijk maakt je geld te beheren. Daar moesten we dus met meerdere partijen, waaronder energieleveranciers, telefoon-aanbieders en ook andere banken, samenwerken.” Michiel Wabeke roept andere bedrijven op hun voorbeeld te volgen. “Wees niet bang om samenwerking te zoeken, stel jezelf ter discussie en omarm je criticasters.” «

Willemsplein 386811 KC Arnhem

Telefoon 020 – 22 888 22

www.ing.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.