ChainPoint bewaakt duurzaamheid in hele keten

23 juni 2017 09:43

ChainPoint bewaakt duurzaamheid in hele keten

 

De eisen aan producten nemen steeds meer toe. We willen niet alleen een goede kwaliteit maar we willen ook nog eens dat het duurzaam geproduceerd is en zonder kinderarbeid of nieuwe vormen van slavernij. Maar hoe weten we zeker dat in de soms hele lange keten alle leveranciers betrouwbaar zijn en produceren volgens onze normen? Hoe weten we zeker dat alle kleine bananenboeren eerlijk betaald worden of dat het katoen in jouw matras duurzaam gekweekt is? Kunt u uw leveranciers wel vertrouwen?

Het Arnhemse bedrijf ChainPoint ontwikkelde een online platform waar de hele keten van boer tot consument bewaakt kan worden. Door ChainPoint weten hun klanten precies welke bedrijven welke producten maken en welke weg deze door de keten aflegt. “Bijvoorbeeld IKEA wil als grootste retailer van katoen weten of hun katoen duurzaam geproduceerd wordt”, illustreert Johan Zandbergen, CEO van ChainPoint. “De boeren brengen hun oogst naar een katoenginner, waar katoenvezels van hun zaden worden gescheiden en vervolgens worden verwerkt tot katoenbalen. Deze balen worden verhandeld of direct verkocht aan spinners, die op hun beurt het garen leveren aan de fabriceermolen. De stof wordt verkocht en verder verwerkt tot consumentenproducten, zoals stoffen voor de matrassen. Onze klant is in dit geval IKEA. Zij zorgen dat alle leveranciers en producenten in deze keten zijn aangesloten op ChainPoint. Zelfs de auditor of controleur gaat in opdracht van IKEA langs de boeren of producenten met ChainPoint op hun tablet. Als alles in orde is kan er bijvoorbeeld certificering plaatsvinden.”

Keurmerken en certificering

Samen met onder meer H&M, Oxfam, WNF en Adidas richtte IKEA ‘the Better Cotton Initiative’ op, een organisatie die zich inzet voor duurzame productie van katoen. Een ander voorbeeld van zo’n overkoepelende organisatie of keurmerk is Rainforest Alliance. “Rainforest Alliance maakt gebruik van onze technologie om belangrijke specifieke productinformatie in de keten te verzamelen, waaronder cacao en bananen”, legt Anneleen Veldhuizen (sales) uit. “Daardoor is zichtbaarheid en traceerbaarheid in wereldwijde grondstoffenketens mogelijk. Een andere belangrijke klant is Tony Chocolonely.” Deze chocoladeproducent garandeert slavenvrije teelt en productie. “Veel tapijten worden in gezinnen geknoopt. GoodWeave is een keurmerk in deze tapijtindustrie en certificeert alleen tapijten die gegarandeerd zonder kinderarbeid geknoopt zijn”, verduidelijkt Johan Zandbergen. “We zitten zowel in de food als non-food markt. Denk aan koffie, bananen, cacao en diervoeding, maar ook hout, kleding, cosmetica en mineralen voor PC’s en smartphones.”

Wereldwijd

Hij startte dertien jaar geleden dit bedrijf. “Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd, maar ben IT’er. Ik had ook games kunnen gaan maken, maar ik wil graag gevoel hebben bij wat ik doe, iets met een maatschappelijke betekenis”, zegt Johan Zandbergen. In totaal werken er 25 techneuten en business consultants bij ChainPoint. De jongste telg is Anneleen Veldhuizen. Zij studeerde business & consumer studies in Wageningen en werkt als business consultant op de sales afdeling. “Ik heb het gevoel dat ik met iets bezig ben waar de markt op zit te wachten. ChainPoint is voor een betere wereld en voor mij heel positief om voor te werken”, lacht ze trots. Het bedrijf startte in Arnhem, maar werkt wereldwijd en heeft inmiddels vestigingen in Bonn en Nantes. «

Chainpoint

www.chainpoint.nl

Tekst en fotografie: Dick Leseman

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.