Alkmaarse onderneming speelt creatief in op hygiënemaatregelen in de retail en hospitality

27 mei 2020 11:14

Alkmaarse onderneming speelt creatief in op hygiënemaatregelen in de retail en hospitality

De Alkmaarse ondernemer Harry Viet laat zien hoe de coronacrisis kan leiden tot creatieve productinnovaties. Deze week lanceert hij zijn Ball-On desinfectiezuil. Het product begon ooit als een duurzaam alternatief voor milieubelastende ballonversieringen. Geconfronteerd met de coronacrisis, heeft de ondernemer het concept omgetoverd tot een speelse desinfectiezuil voor bezoekers in onder meer de retail en hospitality.

“We hebben niet alleen een extra toepassing gecreëerd voor ons bestaande product. We willen ook dat het product de wijze verbetert waarop bedrijven hun klanten desinfectiemiddelen aanbieden.” Viet refereert aan de vele haastig gefabriceerde oplossingen die in veel winkels klanten de mogelijkheid bieden om hun handen te desinfecteren. “Vaak worden daarbij losse flessen gebruikt. Die moeten dan aan kettingen gelegd worden omdat ze anders worden meegenomen. Ook zijn de kleine flessen of dispensers snel leeg.”

Milieuvriendelijk

“Dat kan beter”, dachten de productontwikkelaars bij Ball-On. Viet en zijn team ontwikkelden een desinfectiezuil op basis van hun Ball-On alternatieve ballonversieringen. De decoraties van Ball-On bestaan uit permanente ballonnen gemaakt uit gerecycled kunststof. In tegenstelling tot de traditionele ballonnen zijn ze niet milieubelastend. “Ze blijven bovendien jarenlang mooi, hoeven niet te worden opgeblazen en kunnen niet leeglopen”, legt Viet uit.

Die decoratieve zuilen hebben, met wat aanpassingen, nu een hele nieuwe functie gekregen als desinfectiezuil. “We gebruiken de stevige, harde ballonnen nu als container voor de handgel. De gel hoeft niet meer aan de ketting en er is altijd een ruime voorraad beschikbaar.”

Boodschap uitdragen

De Ball-On desinfectiezuil beoogt volgens Viet twee boodschappen uit te dragen. “Enerzijds laat de opvallende desinfectiezuil zien dat je open bent voor zaken. Anderzijds vertelt het de klant ook dat je oog hebt voor de hygiëne en veiligheid.” Bovendien hoopt de ondernemer gebruikers ook een beetje af te leiden van de ernstige aanleiding voor het desinfecteren. “Door deze boodschappen in een wat feestelijke omlijsting te plaatsen, hopen we dat klanten hun angst en zorgen over de coronacrisis even loslaten.”

Viet blikt met zijn productinnovatie ook vooruit. Hij verwacht dat de coronamaatregelen ooit overbodig worden. “De desinfectiezuil moet dan niet op de schroothoop belanden”, vindt hij. De ondernemer streeft naar duurzaamheid en zoveel mogelijk circulair ondernemen. De desinfectiezuil is in die geest tot stand gekomen en kan daarom makkelijk omgebouwd worden naar een andere Ball-On decoratie. “Denk bijvoorbeeld aan een kleurrijke pilaar, een statafel of een laadpaal voor smartphones.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.