6 handvatten om het juiste webbureau te kiezen

18 april 2017 10:16

6 handvatten om het juiste webbureau te kiezen

Ondernemers vinden het lastig als ze een keuze moeten maken voor een bureau dat hun website bouwt. Ze vragen zich af wie áchter het bureau zit en wat ze werkelijk mogen verwachten.

Bas van der Lans en Robert van Eekhout van Van Ons BV herkennen die zorg maar werden daar onlangs nog in bevestigd door een bezoek van enkele functionarissen van het ministerie van Economische Zaken. “We namen deel aan een discussie over ondernemerschap in Nederland en hoe ondernemers tegen de toekomst aankijken onder ander ten aanzien van hun digitale transformatie,” zeggen Bas en Robert. “EZ vertelde ons dat ondernemers op zoek zijn naar vertrouwen in hun ICT-leveranciers. Maar ja, hoe ontdek je dat vertrouwen?”Het was voor Bas en Robert de aanleiding om een lijstje samen te stellen met handvatten die elke ondernemer kan toepassen in de keuze van zijn webbureau.

1. Als je klant wordt, ben je dan de grootste klant? Of, de kleinste?

“Zorg dat je nooit de kleinste klant wordt van een bureau. Je wilt niet aan het eind van de dag van je leverancier de laatste 5 minuten krijgen. Ook wil je niet de grootste zijn; je leverancier is dan te veel afhankelijk van jou. Dat is niet goed voor de innovatiekracht. Ga op zoek naar de beste verhouding tussen kwalitatieve en kwantitatieve aandacht.”

2. Stel dat je ooit weg wilt bij je webbureau… Hoe regel je dat?

“Vraag altijd naar de software die je leverancier gebruikt. Is die universeel? Kunnen codes worden meegenomen naar een eventuele andere leverancier? En, worden de codes wel jouw eigendom? Zo niet; moet je daar dan nog voor betalen? Met andere woorden: leg dit soort zaken van tevoren vast. Het kan je bij een eventuele overstap in de toekomst veel gedoe en geld schelen.”

3. Is het webbureau pro-actief?

“De veelgehoorde klacht is dat webbureaus niet pro-actief zijn. Vaak is het: de klant vraagt, en het bureau draait. In de beginfase lijkt er altijd nog wel enige pro-activiteit te zijn omdat er een salesprikkel is maar waar blijven de nieuwe ideeën als het project is afgerond? Het begint namelijk pas bij het opleveren van een website! Wij doen dat zelf door periodiek inspiratiesessies met de klant in te lassen. We zitten dan met elkaar om de tafel om ideeën voor doorontwikkeling te bedenken.”

4. Heeft het bureau aansprekende cases?

“Kun je je herkennen in het andere werk dat het bureau heeft opgeleverd? Word je verliefd op één of meer van die projecten?”

5. Hoe kun je ‘veilig proeven’ aan een webbureau?

“Organiseert een webbureau bijvoorbeeld eerst een strategische sessie of moet je meteen een bedrag van 20.000 euro investeren? Hoe wordt de creatieve input gegeneerd? Zorg dat je altijd kunt proeven aan de kwaliteit en het enthousiasme van de mensen met wie je gaat werken voordat je akkoord geeft op een groot project.”

6. Hoe doet het bureau zelf aan kennisontwikkeling?

“Hoe spijkeren de medewerkers en de bouwers van je website hun eigen kennis bij? Want kennisontwikkeling is innovatiekracht!”

Absolute Don’t:

Schrijf nooit een pitch uit onder webbureaus als je geen noemenswaardig bedrag wilt investeren. Jijzelf wilt als klant serieus genomen worden maar de leverancier wil (terecht!) ook serieus genomen worden. Het neerzetten van een goed digitaal project is teamwork. Ga voor een gelijkwaardige relatie, niet een strenge inkoper-verkoper-relatie.” «

Van Ons BV www.Van-Ons.nl

Tekst: Jerry Helmers / Fotografie: Blinkfotografie

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.