GOOGLE’S DIGITALE WERKPLAATS: Optimaal online leren ondernemen

1 november 2016 14:41

GOOGLE’S DIGITALE WERKPLAATS: Optimaal online leren ondernemen

google_jasper_optDe resultaten van offline advertenties zijn moeilijk meetbaar terwijl die van de online varianten zich vertalen in concrete clicks. Toch kun je ook op het internet met hagel schieten en met te algemene zoektermen of een onaantrekkelijke homepage klanten mislopen. Twee ondernemers delen hun ervaringen en uitdagingen met online ondernemen.

Zestien jaar lang was Jasper van der Hoeven werkzaam in de bloemenexport. Vorig jaar besloot hij zijn expertise in te zetten voor zijn eigen bedrijf en rechtstreeks aan de consument te leveren. “Met Thuisbloemist.nl bevind ik mij tussen het alledaagse bosje bloemen van de supermarkt en het kunstzinnig bruidsboeket van de bloemist. De klant kan bij mij een breed scala aan bloemen en planten bestellen. Dankzij mijn ruime ervaring met logistiek scoorde mijn bedrijf ook direct hoog in het bezorgen, iets waarmee grote organisaties in de bloemenbranche nogal eens de mist in gaan. Bij een landelijke test van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten eindigde ik zelfs als tweede.”

Prikkel om te bestellen

Thuisbloemist.nl wist zijn klanten te vinden, maar gold dat ook omgekeerd? “Dat viel eigenlijk nog vies tegen”, geeft Jasper van der Hoeven toe. “Ik ben toen gaan onderzoeken wat de oorzaak was en heb onder meer deelgenomen aan de Digitale Werkplaats van Google om meer erover te weten te komen. Daar leerde ik dat ik veel te algemene zoektermen gebruikte, bijvoorbeeld ‘rozen’ in plaats van ‘rozen thuisbezorgen’. Zo genereerde ik clicks voor een ander. Ik kwam er ook achter dat mijn homepage beter kon worden vormgegeven, met minder tekst en een beperkter menu. De specialisten leerden me ook hoe ik een ‘call to action’ in mijn website kon inbouwen: een prikkel om te bestellen.

“Had hij dit niet ook zonder Google kunnen leren? “Ongetwijfeld, maar dan via schade en schande of door de bouw en het onderhoud van mijn webshop uit te besteden aan een duurbetaalde professional. Mijn deelname aan de Digitale Werkplaats heeft mijn bedrijf op een beslissend moment een impuls gegeven.”

Site sneller leren laden

Erica Linger’s professionele ervaringen in de zorg en die als moeder van een dochter met een erg gevoelige huid overtuigden haar van het marktpotentieel voor natuurlijke huidverzorgings-producten, voor zepen en crèmes zonder chemicaliën. Daarop ontwikkelde ze haar eigen productgamma en richtte DIY Soap op. De uitdaging was om iets toe te voegen aan wat de markt al bood. “Ik ging een stap verder door de consument thuis zijn eigen middel te laten samenstellen uit ingrediënten die ik lever. Daardoor hoeven er óók geen bewaarmiddelen in en is DIY Soap nóg natuurlijker. Mijn website gebruik ik deels als shop maar deels ook als etalage. Mijn merk ligt inmiddels in heel veel retailzaken, van interieurwinkels tot kappers.”

Erica leerde onder meer hoe haar site beter geschikt kon worden gemaakt voor mobiele telefoons en sneller kon laden. “Want langzaam laden betekent vaak wegklikken. Stom genoeg had ik in het begin ook al voor honderden euro’s geadverteerd. Je betaalt per click. Ik had er vele, maar wel voor anderen. Ook Erica nam deel aan de Digitale Werkplaats. “Daar leerde ik mijn advertenties veel gerichter in te zetten en dus ook mijn budget effectiever te besteden.”

Jasper van der Hoeven is gecharmeerd van de neutraliteit van de Digitale Werkplaats, die werd georganiseerd samen met de gemeente Den Haag. “Het directe belang van Google is advertenties verkopen. Deze workshops ondermijnen dat, al is een sterke online aanwezigheid van mij uiteindelijk ook in Googles belang. De oprechte wens ondernemers te helpen wekte in eerste instantie mijn vertrouwen. Google heeft het niet beschaamd.” «

Begin met leren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.