‘In interieurontwerp meer focus op welbevinden personeel’

25 september 2017 10:14

‘In interieurontwerp meer focus op welbevinden personeel’

Werknemers in Nederland zijninterieurontwerp welbevind en personeel behoorlijk ontevreden over hun werkplek. De trend is (of… misschien wel ‘was’!) dat er binnen kantoorvastgoed nogal geflexibiliseerd moest worden.

 

 

“Waar vroeger de kantoortuintjes of afgeschermde kantoren de norm waren, zo lijkt de norm nu dat niemand meer een eigen bureau heeft. Je ziet wel waar je gaat zitten als je aan de werkdag begint. Toch is dat het ook niet meer. Er is al weer een nieuwe beweging op komst…”

Aan het woord zijn de twee samenwerkende architecten Sander Schreuder (30) en Peter Dautzenberg (63) die in Amsterdam-Zuidoost een gezamenlijk atelier beheren, en daardoor vaak gemeenschappelijke opdrachten aangaan. “Dat er binnen kantoorruimtes een bepaalde mate van openheid moet zijn, is goed te beredeneren,” zegt het tweetal. “Transparantie is nl. een must. Prima als een werknemer – ook al zit hij aan zijn ‘eigen’ bureau – hoort wat er elders speelt in het bedrijf, bij de collega’s en bij de projecten die ze doen. Onze opdrachtgevers vragen ons vaak om in de ontwerpen die we maken, met name gebruik te maken van deze ruimtes.

Echter, het liefst praten we (ook) met de werknemers. Een facilitair manager is nl. niet altijd even goed in staat om de wensen van zijn collega’s, zijn werknemers, optimaal te verwoorden. Ons doel? We willen het welbevinden van de werknemers verbeteren. We willen mensen écht weer trots maken op hun werkplek. Het resultaat? Het ziekteverzuim zal dalen en ze presenteren ook beter.” Peter legt uit dat een bedrijf vanzelfsprekend de eigen identiteit wil terugzien in een ontwerp. “Daar stellen we vanzelfsprekend kritische vragen over. Het interessante is echter dat veel ondernemers niet altijd even goed weten wat ze willen uitstralen. Eigenlijk zijn wij in die gesprekken communicatieadviseurs.”

“Daarnaast is er de uitdaging om afzonderlijke afdelingen een eigen identiteit te geven,” vertelt Sander. “Zo kunnen er thema’s per verdieping zijn. Of, per werkdiscipline. Deze dienen complementair aan elkaar te zijn. Wij proberen de werknemers, dus de eindgebruikers, altijd zo veel mogelijk inspraak te geven. Zij zijn immers degenen die er werken. We hebben dit bij een recent project van ons ook zo aangevlogen: de herinrichting van het kantoor van woningstichting Rochdale.”

De belangrijkste tendens is dat er weer kleuren worden gebruikt. “Men wil een kantoor vooral als een vrolijke plek zien,” zo lacht het tweetal. “Je ziet dit nu al in de beeldende kunst, die altijd vooruitloopt. Dat biedt ons altijd veel inspiratie.”

“Ons belangrijkste advies aan ondernemers en bedrijven die hun kantoor of werkplekken van een upgrade willen voorzien? Start bij de werknemers. Zij zijn het belangrijkste productiekapitaal. Luister naar hen.”

www.PeterDautzenberg.nl  www.SanderSchreuder.nl

Tekst: Jerry Helmers / Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.