Must have vaardigheden voor de hedendaagse marketeer

23 oktober 2017 14:40

Must have vaardigheden voor de hedendaagse marketeer

Digitale technologie ontwikkelt zich sneller dan ooit en de uitdaging voor ondernemingen om deze ontwikkelingen voor te blijven wordt steeds groter. Het verkrijgen van concurrentievoordeel is tegenwoordig vooral afhankelijk van versnelling en automatisering van processen in combinatie met innovatie. Hierbij zijn de taken voor de marketeer veranderd. Beslissingen dienen volledig gebaseerd te zijn op data en hiervoor zijn analytische en technische vaardigheden een must voor marketeers.

De gouden mix van marketingvaardigheden met ICT

“Wij vinden dat al onze marketeers op een zeker niveau kennis moeten hebben van de technische processen binnen ons bedrijf, waaronder coderen. Deze kennis is onmisbaar om goed te presteren als organisatie,” aldus Hanneke Faber (chef E-commerce en Innovatie) van Ahold. En ze heeft gelijk. Om zowel online als offline succesvol te zijn, dient de marketeer nauw samen te werken met programmeurs om strategieën uit te werken. Zo wordt niet verwacht dat marketeers in staat zijn om hele websites te coderen, maar een basiskennis is nodig.

digitale technologieICT’ers leggen een belangrijke basis neer voor processen van een onderneming, maar missen vaak een marketing denkwijze. Daarbij wordt de ICT-afdeling nog te vaak als apart ‘eiland’ gezien, waardoor innovaties uitblijven. Dit komt doordat personeel – waaronder de marketeers – in het algemeen weinig kennis hebben van de activiteiten die ICT’ers uitvoeren. Dit is zonde en zal zorgen voor uitstel van concurrentievoordeel.

 

WordPress is het nieuwe Word

De tijden waarin Word, Excel en PowerPoint als vaardigheden werden gezien op het cv van een marketeer, zijn over. Dit zijn tegenwoordig algemene vaardigheden en zal een marketeer niet onderscheiden. Zo geeft de Texas Tech University aan dat van de hedendaagse marketeers wordt verwacht dat zij weten om te gaan met WordPress. Hier komt ook de basiskennis van HTML bij kijken, om elementen in de opmaak aan te passen.

Daarnaast ben je als marketeer continu bezig met het optimaliseren van conversies aan de hand van A/B testen. Hierbij komt het opzetten en het testen van webpagina’s kijken en vereist vaardigheden in WordPress, maar ook in analytische programma’s waaronder Google Analytics.

Scherpe communicatie en copywriting

Heldere communicatie is nodig om je ideeën goed over te brengen bij team leden en is essentieel om activiteiten efficiënt en effectief uit te voeren als onderneming. Bij miscommunicatie zal het niet mogelijk zijn om zaken voor elkaar te krijgen.

Daarnaast dien je als marketeer content op websites aan te passen. Vrijwel elke marketeer krijgt hier op den duur mee te maken. Het is hierbij van belang dat de teksten overtuigend, maar vooral scherp, geschreven zijn en de consument over laat gaan tot een bepaalde actie. Copywriting vaardigheden horen hierom in het rijtje thuis bij de basisvaardigheden van marketeers tegenwoordig.

Overigens komt het opzetten en beheren van campagnes ook kijken bij het overbrengen van scherpe communicatie. Hierom horen Adwords en Facebookcampagne vaardigheden ook in het lijstje van de vaardigheden van een hedendaagse marketeer.

Dienen marketeers een ster in elke vaardigheid te zijn?

Nee, maar het is belangrijk om algemene kennis op te doen in de elementen om succesvol te presteren. Veel marketeers zullen zien dat zij bepaalde vaardigheden beter beheersen na werkervaring in een specifieke richting naar keuze. Echter om basisvaardigheden op te doen, is het vooral belangrijk om leergierig te zijn. Leer niet om te werken, maar werk om te leren.

Online Marketing Bureau Whello

whello.nl

T: 085 4013416

hello@whello.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.