Transportsector gaat steeds meer op LNG (Liquid Natural Gas)

30 januari 2017 14:05

Transportsector gaat steeds meer op LNG (Liquid Natural Gas)

Omdat ook ondernemers in de transport- en logistieksector steeds meer maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, ontstaat er bij hen meer vraag naar duurzame transportmiddelen. LNG (Liquid Natural Gas) blijkt daarbij steeds meer een alternatief voor diesel te worden. Aan het woord is de zichtbaar bevlogen Martin Nieuwenhuizen, vestigingsmanager bij Iveco Schouten in Amsterdam-Westpoort. “Onze organisatie pioniert op het gebied van LNG.”

“Op de een of andere manier zit het in onze genen,” zo vervolgt hij. “We hebben vanaf dag één van ons bestaan de focus gehad op de vraag hoe we de bedrijfscontinuïteit van onze klanten zo veel mogelijk kunnen vergroten. We zijn daarom altijd al heel sterk geweest in het gebruik van gasmotoren. We zijn altijd op zoek geweest naar betere en duurzame transportoplossingen. Zo hebben we in 2016 de Iveco Stralis NP geïntroduceerd. Een 400PK truck met een bereik van intussen al 1.500 kilometer. Daardoor wordt het voor bedrijven, die internationaal opereren, steeds relevanter om op z’n minst eens na te denken over de overstap naar LNG.”
“Die overstap wordt sowieso steeds makkelijker omdat we tot onze vreugde ook zien dat in het buitenland inmiddels meer LNG-stations worden geopend, waardoor de internationale kansen toenemen,” zo vervolgt hij. “In Nederland hebben we intussen 17 tankstations, waar LNG kan worden getankt, allemaal direct in de buurt van de hoofdwegen.”

Volgens Martin gaat het bij transportondernemingen om de vraag hoe de exploitatierekening kloppend kan worden gemaakt. “Daar helpen wij bij, want er is op een gegeven moment een rekenkundig punt, noem het een omslagpunt, waar de transportondernemer een stap kan maken.”
Los van de rekenkundige feiten zijn er ook andere argumenten te bedenken waardoor de overstap naar LNG interessant is. “Gasmotoren zijn per definitie stiller,” zegt Martin. “Dat biedt voordelen door ook ’s nachts aan te rijden en te kunnen laden en lossen. LNG-wagens zijn in het bezit van een PIEK-certificering. Dat betekent dat er (dus) subsidiemogelijkheden zijn. Daarnaast zie je zowel in Nederland als in het buitenland steeds meer milieuzones in de binnensteden ontstaan. In Duitsland kun je al bijna geen stad meer inrijden als je geen aparte milieustickers aanschaft. Wel, als je op LNG rijdt, dan heb je dat probleem dus niet meer. Sinds 1 januari 2017 kun je Amsterdam al niet in als je een bestelauto hebt, die van vóór 2008 is.”

Martin verwacht dat de komende jaren een versnelling zal ontstaan in de wet- en regelgeving. “Nederland is immers gebonden aan de ambities van het klimaatakkoord van Parijs,” zegt hij. “Dit zal zich dus vertalen naar meer beperkingen voor de transportsector. Het is daarom aan ons, als organisatie, om onze klanten en de rest van de transportwereld er op te attenderen dat de alternatieven steeds relevanter worden. Daarnaast beredeneren we continu vanuit onze eigen kracht zoals de haal- en brengservice die we hebben ontwikkeld.” «

Iveco Schouten
 - 
www.iveco-schouten.nl

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.