Nieuwbouw STC-Group in Rotterdamse Waalhaven

30 januari 2017 14:05

Nieuwbouw STC-Group in Rotterdamse Waalhaven

Een nauwe verbintenis met het bedrijfsleven. Dat is waar STC-Group, het onderwijs- en kennisinstituut voor scheepvaart, transport en havenindustrie, voor staat. En dat is dan ook precies wat haar nieuwe onderwijsgebouw in de Rotterdamse Waalhaven uitstraalt. In het nieuwe schooljaar zullen zo’n 2.600 mbo-leerlingen er hun intrek nemen.

De STC-Group biedt zowel publiek als privaat onderwijs. Onder het publieke aanbod vallen het Scheepvaart- en Transportcollege voor vmbo’ers en mbo’ers, de Rotterdam Mainport University (RMU) voor hbo’ers en de masteropleiding Shipping en Transport van de Netherlands Maritime University (NMU). Onder het private aanbod valt onder meer STC B.V., dat trainingen en cursussen verzorgt voor professionals.

Band met bedrijfsleven intensiveren


STC-Group betrekt het bedrijfsleven zo veel mogelijk bij haar onderwijs en organisatie. Zo spelen bedrijven een belangrijke rol bij de Beroeps Praktijk Vorming (BPV) van de vmbo-leerlingen, mbo-deelnemers en hbo-studenten. Ook geven bedrijven gevraagd en ongevraagd advies vanuit hun zitting in de Raad van Advies, Bedrijfstakcommissies en Toetsvaststellingscommissies. Een van de speerpunten van STC-Group is om die band met het bedrijfsleven nog verder te intensiveren. Bijvoorbeeld met een adequaat alumnibeleid. STC-Group wil afgestudeerde mbo’ers en hbo’ers nauwgezetter volgen en van daaruit uitnodigen om hun praktijkervaringen te delen tijdens reguliere lessen of masterclasses.

Groei aanleiding voor nieuwbouw


Mede dankzij die sterke verbintenis met de beroepspraktijk staat STC-Group hoog aangeschreven bij zowel bedrijven als scholieren. Dat resulteert in een bijna honderd procent baangarantie en een gestage groei in nieuwe aanmeldingen. “Die groei vormde de aanleiding voor de nieuwbouw in de Waalhaven”, vertelt Robbert Douma van STC-Group. Als Afdelingsdirecteur Vastgoedbeheer en Nieuwbouw is hij verantwoordelijk voor alle huisvesting van STC-Group in Nederland. Op het nieuwbouwproject fungeert hij als bouwprojectmanager en werkt hij binnen het projectteam nauw samen met de bouwende partijen en collega’s. “Peter Koster, voormalig directeur mbo, is bijvoorbeeld onze linking pin naar het onderwijs”, vertelt Robbert. “Zeer belangrijk, aangezien het gebouw moet aansluiten op de wensen en behoeften van de deelnemers en de medewerkers.”

Eén geheel voor vmbo en mbo


Het nieuwe onderwijsgebouw bevindt zich aan de Anthony Fokkerweg en heeft een bruto vloeroppervlakte van 15.000 vierkante meter. Het vormt een forse uitbreiding op het naastgelegen pand, dat in 2012 gerealiseerd werd. Robbert licht toe: “Beide gebouwen staan op de locatie van de voormalige Havenvakschool, dat sinds de jaren zestig bestond en sterk verouderd was. De nieuwe panden vormen samen één geheel voor vmbo en mbo in de Waalhaven.” Diverse vmbo- en mbo-opleidingen die nu nog op andere locaties in Rotterdam worden aangeboden, waaronder op de hoofdlocatie in het Lloydkwartier, zullen naar het nieuwe pand verhuizen. Het gaat om opleidingen in de sectoren havens, wegtransport, logistiek, luchtvaart en rail.

Stilstand is achteruitgang


“De capaciteit van de nieuwbouw wordt grotendeels uitgenut”, vervolgt Robbert. “Daar verwachten we geen problemen mee. In de lokalen is nog enige ruimte voor groei en door de flexibele opzet van het gebouw kunnen we inspelen op toekomstige veranderingen. Bovendien is de verwachting dat de instroom STC-Group breed zal stabiliseren. Dat betekent overigens niet dat we gaan stilzitten. Stilstand is immers achteruitgang. We zijn voortdurend bezig ons aanbod te verbeteren en uit te bouwen. Met nieuwe opleidingen, maar ook binnen de bestaande opleidingen.”

Praktijkruimten en geavanceerde simulatoren

De indeling van de nieuwbouw is gebaseerd op het in 2013 opgestelde Programma van Eisen en een daaropvolgend uitgevoerde massastudie. Op de begane grond is de parkeerruimte voorzien, gevolgd door twee verdiepingen met algemene ruimten en twee sportzalen. Op verdieping drie tot en met acht komen 62 leslokalen. Bijzonder zijn de praktijkruimten met onder andere geavanceerde simulatoren voor warehousemanagement, luchtvaartdienstverlening, ERTMS (European Rail Traffic Management System), werken in de transportketen en het besturen van een vrachtwagen. In de praktijkruimte voor wegtransport staan tevens opengewerkte modellen van bijvoorbeeld een motor en versnellingsbak. In de practicumruimte van de railopleiding krijgen de deelnemers praktijkles in elektrotechniek, hydrauliek en meet- en regeltechniek.

Goede voorbereiding op praktijk


“Die simulatoren zijn zeer belangrijk voor de voorbereiding op de praktijk”, benadrukt Robbert. “We trainen met systemen die ook in de werkelijkheid gebruikt worden en we werken nauw met bedrijven samen om die koppeling met de praktijk up-to-date te houden. De Warehousemanagement-simulator is hiervan een goed voorbeeld. Samen met de bedrijven die dit warehousemanagementsysteem leveren, leveren, gaan we de software geschikt maken voor het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een tool om fouten in het systeem te zetten. Dat is in werkelijkheid natuurlijk niet de bedoeling, maar voor onze deelnemers wel belangrijk om te oefenen.”

Open, transparant en duurzaam


De nieuwbouw bevindt zich midden in de wereld waar de mbo’ers na hun opleiding komen te werken. Het transparante, open ontwerp van DP6 Architectuurstudio maakt direct contact met die wereld mogelijk. In het gebouw komt die openheid terug in de fraaie vide. Ook komen de deelnemers overal in het gebouw met hun toekomstige beroepspraktijk in aanraking: op onder meer de tafels en bij de liften zijn afbeeldingen te zien van mensen en werkzaamheden in de havenindustrie, het wegtransport, de logistiek, luchtvaart of rail. Robbert: “Het ontwerp bevat diverse duurzame elementen. We passen materialen zoals bamboe toe, we verwarmen de ruimten met lucht en verlichten met led. ’s Avonds schakelt het licht automatisch uit en de computers draaien op een efficiënt client-serversysteem. Op de sportzalen liggen zonnepanelen voor de opwekking van energie voor het serverpark.”

Afbouw en inrichting


De bouwkundige uitvoering van de nieuwbouw is in handen van Build2learn Rotterdam v.o.f., een aannemerscombinatie van Heerkens van Bavel Bouw en Züblin Nederland. A. de Jong Installatietechniek B.V. verzorgt de werktuigbouwkundige installaties en Croonwolter&dros de elektrotechnische installaties. Kone B.V. levert en plaatst de liften en roltrappen. Robbert: “In januari 2016 gingen de bouwactiviteiten van start. Inmiddels is het hoogste punt bereikt en zijn we druk bezig met de afbouw en inrichting. In het nieuwe schooljaar opent het nieuwe schoolgebouw zijn deuren.” «

STC-Group
 - info@stc-group.nl

Tekst: Patricia van der Beek / Fotografie: Jan Nass

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.