De passie van Adelbert de Vreese

11 december 2017 09:08

De passie van Adelbert de Vreese

Adelbert de Vreese (47) heeft hart voor de grond-, weg- en waterbouw. Bij BAM Infra Regionaal houdt hij zich bezig met onder andere digital assetmanagement. Big data die helpen de wegen berijdbaar te houden, omdat je precies weet wanneer en waar je moet strooien. Onbegrensde mogelijkheden voor innovatie, de passie van Adelbert.

Adelbert

De huidige directeur van BAM Infra Regionaal (regio West) groeide op in Overijssel. De liefde voor het vakgebied zat er al vroeg in. “Ik wilde als kind al in de grond-, weg- en waterbouw. Was gek op zand, bulldozers, vrachtwagens, noem maar op. Heel kort wilde ik piloot worden, maar de zandauto’s en baggeraars wonnen, haha.”

Adelbert ging naar de HTS en ging vervolgens aan het werk bij een detacheringsbureau in de wegenbouw. Op zijn 31e kwam hij bij BAM terecht en doorliep allerlei functies bij BAM wegen. Een hoogtepunt was de verbreding van de A12 tussen Bunnik en Veenendaal. Adelbert was verantwoordelijk voor de reconstructie, die plaatsvond van 2010 tot 2012. Hij kijkt er nog steeds met genoegen op terug. Na afloop van het project zoekt hij de uitdaging even buiten het bedrijf, om daarna weer terug te keren, ditmaal bij BAM Infra Regionaal. Sinds 2017 is Adelbert verantwoordelijk voor de regio West: Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland.

Privé gaat het ook voorspoedig. Adelbert is getrouwd en woont met zijn gezin in Hoofddorp. “We woonden eerst in Amsterdam, maar we wilden meer ruimte voor de kinderen en wonen nu heel prettig in Hoofddorp.”

BAM Infra

Infrastructuur gaat over openbare ruimte, wegen, waterwegen, spoorwegen. Bij BAM Infra zien ze dat de infrastructuur steeds intensiever wordt gebruikt. De nadruk verschuift van bouwen en aanleggen naar het beter benutten en in stand houden van wat er al is. Opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, provincies en gemeentes hebben tegenwoordig andere wensen.

‘Nieuw in de branche is dat er bij opdrachten steeds vaker langdurig onderhoud bij zit, “zegt Adelbert. “Eerder was je verantwoordelijk voor een snelweg, nu ben je verantwoordelijk voor een snelweg die verlicht is, gestrooid wordt en waarvan de bermen onderhouden worden. Het complete plaatje.”

“Van origine was de branche heel productiegericht, bouwen en onderhouden, daar ging het om. Tegenwoordig gaat veel meer om service. We leveren niet alleen meer een weg, we zorgen ook dat de lampen het doen en dat de weg goed berijdbaar is. Kortom dat zo’n weg onderhoudsvrij is voor de klant. Dat levert een bepaalde dynamiek op, waardoor wij anders zijn gaan werken. Nieuwe oplossingen bedenken. Innovaties. En daarbij maken we gebruik van big data.”

Hij ziet veel ontwikkeling. “De goede economie zorgt voor drukte. Er komt veel werk aan, we hebben de crisis achter ons gelaten en kijken nu vooruit. We kunnen ons als bedrijf onderscheiden, dat doen we met – digital - assetmanagement. We willen daarin marktleider worden en lopen al aardig voorop. BAM is echt aan het investeren in de digitalisering van assetmanagement.”

Digital assetmanagement

Assetmanagement, wat is het? En wat kun je ermee? Als assets worden uiteenlopende bedrijfsmiddelen gezien, bijvoorbeeld een weg, een gemaal of een spoorbaan. Assetmanagement geldt dan als het managen van de processen rond deze bedrijfsmiddelen, zoals onderhoud. Bij digital assetmanagement wordt gebruik gemaakt van big data. En dan zijn er opeens onbegrensde mogelijkheden.

“Assetmanagement is een breed begrip,” zegt Adelbert. “Maar het wordt heel concreet als je daardoor precies weet wanneer je een weg moet strooien of spoorrails moet vernieuwen. En dat is precies wat er nu gebeurt, met behulp van big data.”

Het verzamelen van data gebeurt op alle mogelijke manieren, legt hij uit. “We maken gebruik van nieuwe inspectietechnieken, zoals draadloze zelfoplaadbare sensoren in de weg. Die sensoren sturen data die ons helpen bij het onderhoud van de weg. In de winterperiode kunnen we vervolgens gericht strooien, wanneer en waar het nodig is.”

N211

Duurzame innovaties, ook helemaal hot in de grond-weg en waterbouw. Een prachtig voorbeeld is de N211 die volgend jaar duurzaam wordt gerenoveerd, zodanig dat de weg energie gaat opleveren in plaats van energie gaat kosten.

Adelbert is enthousiast over het project in het Westland. “De N211 is een uniek werk, daar zou ik er wel meer van willen hebben. Ik krijg er heel veel energie van.”

Het traject van de N211 wordt over een afstand van tweeënhalve kilometer de meest duurzame weg ooit. “Zonnecollectoren in de berm, houten portalen voor de verkeerlichten en energieopladende bushokjes, “somt Adelbert op. ”Verder zonnebomen, dynamische verlichting, laag energie asfalt beton. Geweldige uitdaging voor innovatieve oplossingen.”

De toekomst

Kansen genoeg op het gebied van assetmanagement en duurzaamheid, stelt Adelbert. “De mogelijkheden zijn oneindig. Door gebruik van big data kunnen we straks vragen beantwoorden, die nu nog niet eens gesteld zijn. We zijn al zo’n tien tot vijftien jaar bezig met het verzamelen van data, maar kunnen die nu ook optimaal bundelen en interpreteren en dan kun je er echt mee aan de slag.”

De toekomst ziet er veelbelovend, vindt hij. “Infra was vroeger een beetje stoffige branche, maar dat stof is er nu wel afgeblazen. 
Voor nieuwe oplossingen hebben we ook nieuwe mensen nodig, dat geeft nieuw elan aan onze branche.”

www.baminfra.nl/themas/asset-management

Tekst: Morvenna Goudkade// Fotografie: Ruud Voest

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.