Beauty in bedrijf

30 januari 2017 14:05

Beauty in bedrijf

Een missverkiezing is serious business, en dat geldt zeker voor Miss Beauty van Noord-Holland. Wie bij het woord missverkiezing toch vooral mooie meiden in badpak op zijn netvlies krijgt: dat is maar een fractie van wat het allemaal inhoudt. “De Winnende Teen van vorig jaar kreeg een studiebeurs in China en studeert daar nu.”

Liselot Tensen weet waar ze het over heeft. In 2011 werd ze zelf verkozen tot Miss Beauty van Nederland. Naast haar fulltime baan als media-adviseur staat ze ook aan het hoofd van Miss Beauty van Noord-Holland. “Ik organiseer de castingdag in maart en de verkiezingsshow in mei. Er zijn twee categorieën: Miss Beauty, voor meiden van 20 tot 25 jaar, en Miss Teen, voor meiden van 15 tot 20 jaar. Elk jaar doen er wel 300 meiden mee!” Elke provincie levert in mei twee winnaressen af die later dat jaar meedingen naar de landelijke titels voor Miss Beauty en Miss Teen.

Aandacht verzekerd


Regionale miss-verkiezingen zijn altijd verzekerd van een hoop media-aandacht. “De betrokkenheid van de mensen is vaak ook groot - het zou zomaar je buurmeisje kunnen zijn! Ideaal voor bedrijven om op al die aandacht mee te liften”, zegt Liselot Tensen. De regionale finale in Hoorn in 2016 was uitverkocht met 350 kaarten. Dit jaar rekent Liselot Tensen op zeker 400 tot 500 gasten. Op het eigen Facebookaccount en het Youtubekanaal van Miss Beauty van Noord-Holland plaatst ze berichten en video’s. “Elke deelnemer heeft haar eigen netwerk. Video’s, foto’s en nieuwtjes worden volop geliked en gedeeld. Ideaal om als bedrijf dan ook in de schijnwerpers te staan.”
Voor bedrijven zijn er een paar vaste sponsorpakketten maar eigen ideeën zijn meer dan welkom. “Beauty lijkt misschien niet zo businessachtig maar er zijn heel veel leuke links te bedenken. Zo zat er vorig jaar een orthodontist in de jury. En de verkiezing kreeg dankzij een bedrijf dat gespecialiseerd is in licht- en geluidseffecten een hele speciale uitstraling.”

Meer dan een bikini


Liselot Tensen organiseert alles rondom die twee dagen: jury, begeleiding backstage, locatie, catering. “Op de dagen zelf ondersteunt een vast team mij daarbij, ik presenteer het evenement namelijk zelf.” Dat heeft ze allemaal geleerd in haar eigen miss-verleden: de verkiezing is absoluut meer dan met een stralende lach een beetje paraderen in je badpak. “Je moet jezelf ook overtuigend kunnen voorstellen. Je presentatievaardigheden worden absoluut op de proef gesteld. Je staat wel voor een volle zaal!” De finalisten krijgen naast cursussen make-up en looptechniek ook mediatraining en een workshop presentatievaardigheden. “Meedoen is een ervaring op zich. Vaak is het heel spannend! Toch is de sfeer tijdens zo’n missverkiezing heel relaxt en ontspannen. En waar het toe kan leiden? Dat is ook altijd heel verrassend.” «

Miss Beauty van Noord-Holland
 - www.missbeautynetherlands.com 


Tekst: Isabelle Brus // Fotografie: Marcel Rob

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.