Werkgever moet zichzelf sexy maken

30 januari 2017 14:05

Werkgever moet zichzelf sexy maken

Als aan Olfertjan Niemeijer, directeur/eigenaar van Independent Recruiters in Amsterdam, wordt gevraagd wat voor hem de belangrijkste uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt zijn, dan is hij helder. “Werkgevers móeten zich nu écht realiseren, dat ze structureel beleid moeten ontwikkelen om de komende jaren hun eigen bedrijfscontinuïteit te garanderen.”

Volgens Niemeijer gaat er ‘heel veel meer’ schaarste ontstaan. “De vraag zal groter zijn dan het aanbod,” zo stelt hij. “Bovendien is er steeds minder werk voor mbo’ers. De markt heeft behoefte aan specialisten. Verder verwacht ik dat door de automatisering veel operationele beroepen verdwijnen.”

Best lastige uitdagingen, aldus Niemeijer. “Iedere werkgever zoekt dus die topper die goed is opgeleid, die flexibel is. Dus, iemand met wie je goed kunt samenwerken. Bovendien is er veel behoefte aan werknemers die goede communicatieve vaardigheden bezitten. Je moet in het huidige dynamische werkveld met iedereen goed kunnen praten. Kortom, werkgevers staan voor een aantal flinke uitdagingen.”

Niemeijer heeft een aantal adviezen. “Zorg er voor dat je internationale mensen kunt aannemen als je deze niet meer in Nederland zélf kunt vinden. Dat betekent dat je interne bedrijfscultuur misschien wel Engelstalig moet worden. Begin in ieder geval met het maken van je rapportages in het Engels. Je maakt het daardoor aantrekkelijker voor buitenlanders om bij je te komen werken. Vooral als je op zoek bent naar operationeel talent, dan kun je er prat op dat mensen uit andere landen goedkoper zijn. Maar het gaat verder: sta open voor bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking. En, ga senioriteit anders waarderen. In de Verenigde Staten is de mindset al heel anders ten aanzien van zeventig- en tachtig-plussers die nog aan het werk zijn.”

Ook pleit Niemeijer voor een onverminderde conversatie tussen werkgever en werknemer. “Toets keer op keer wat de verwachtingen van je werknemers zijn. Wat zijn hun wensen? Wat zijn hun behoeften? Hoe kunnen ze hun talent nog meer inzetten en ontplooien? Stel hen ook de kritische vraag: ‘Hoe blijf je relevant voor ons?’ Realiseer je dat er geen lifelong-employment meer bestaat. Werknemers switchen sneller. Zonde als het talent dan vertrekt.”

Voor 2017 verwacht Niemeijer enige onrust. “Als eerste hebben we de verkiezingen in Nederland. Er zal een versnippering van partijen ontstaan waardoor het moeilijk wordt om coalities te smeden. Heel veel gepolder leidt tot onrust, door de moeilijke beslissingen die daar uit voortkomen. De belangrijke besluiten ten aanzien van de arbeidsmarkt worden daarom uitgesteld. Dat is geen goede zaak. Ik ben toch ook wel wat ongerust om wat Trump teweeg kan brengen. Stel nu eens dat er een handelsoorlog ontstaat tussen China en de VS… Tja, dat gaat ons in Nederland ook raken.”

Toch wil Niemeijer – en nu heeft hij een glimlach op zijn gezicht – positief eindigen. “De soep wordt natuurlijk nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Maar feit is wel dat ondernemers altijd voor zichzelf veel eigen regie kunnen voeren. Maar sinds 2008 – de start van de wereldwijde crisis – is iedereen wel wat voorzichtiger geworden. Omstandigheden veranderen sneller en juist daarom is het van belang om als werkgever altijd te proberen het beste talent aan je te binden opdat je altijd flexibel in de markt kunt opereren. Om daarmee je eigen continuïteit steviger te maken.”

“Laat zien wat je te bieden hebt voor de lange termijn. Creëer interessante perspectieven voor de mensen met wie je graag wilt samenwerken. Dan ben je in 2017 een aantrekkelijke werkgever. Kortom, maak jezelf als werkgever sexy,” zo besluit Niemeijer «

Independent Recruiters 
- 
www.independentrecruiters.nl 


Tekst: Jerry  Helmers // Fotografie: Blinkfotografie

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.