Van ‘vuilnisman op het water’ naar duurzaam facilitair bedrijf

10 juli 2017 13:53

Van ‘vuilnisman op het water’ naar duurzaam facilitair bedrijf

De scheepsafvalbranche staat van oudsher niet echt bekend als koploper in duurzaamheid, veiligheid en innovatie. Maar daar komt in hoog tempo verandering in, al wordt dat soms tegengehouden door wetgeving.

MAIN (Maritieme Afval Inzameling Nederland) B.V. is al vele decennia actief als afvalinzamelaar en verwerker voor de zeevaart, binnenvaart en visserij. Erik van Nieuwenhuizen is sinds tweeënhalf jaar manager van deze business unit binnen de Enviem Groep. De afgelopen jaren zijn grondige hervormingen doorgevoerd in het bedrijfsproces, vertelt hij. En hij verwacht nog meer veranderingen, al staat wet- en regelgeving dit hier en daar nog in de weg.

Afvalinzameling en tankcleaning

Volgens een overeenkomst met de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) haalt MAIN in een groot deel van Nederland afval op van binnenvaartschepen. “Voor de binnenvaart zijn we marktleider. We hebben een tiental kleinere depots, verspreid in Nederland. Onze schepen liggen op strategische plaatsen, zodat ze altijd binnen een uur bij de klant kunnen zijn. Daarnaast zijn we voor de zeescheepvaart actief in de havens van Amsterdam/IJmond, Rotterdam, Eemshaven en Den Helder.”

Naast het afval van zee-, binnenvaart- en visserijschepen verwerkt MAIN ook afvalwater en afgewerkte olie van zo’n zevenduizend industriële bedrijven, garages en wasstraten. Bovendien heeft MAIN in Dordrecht een vestiging, die is gespecialiseerd in het reinigen van tanks op schepen en op de wal. MAIN heeft de beschikking over een vloot van 21 schepen en tien vracht /tankwagens. Vooruitlopend op toekomstige wetgeving heeft MAIN al een aantal dubbelwandige schepen in gebruik.

“Soms houdt de wetgeving innovatie tegen”

Afvalverwerking

“We halen machinekamer sludge en bilgewater op, afvalolie, oliefilters, poetslappen en klein gevaarlijk afval, maar ook was- en sanitair water en huishoudelijk afval van de schepen. Dat gebeurt uiteraard gescheiden. Het binnenvaartafval wordt verzameld in de depots en naar gecontracteerde verwerkers gebracht. Alles wat vloeibaar is, verwerken we zelf bij onze hoofdvestiging in Amsterdam.” De vloeistoffen bevatten afgewerkte olie en olieresten en zijn vermengd met spuitwater. “Al het oliehoudende water wordt opgeslagen in onze tanks, waar olie en water door stilstand scheiden. De olie wordt afgevoerd en verwarmd om de laatste waterresten eruit te halen. Deze olie gaat naar het buitenland, vooral naar het Duitse Roergebied, omdat we het in Nederland niet verder mogen recyclen.” Aan het water dat overblijft worden chemicaliën toegevoegd om gevaarlijke dampen te voorkomen. Vervolgens wordt het slib eruit gehaald en wordt het water via striptorens gezuiverd. Dit water kan op het riool worden geloosd. “In samenwerking met het bevoegd gezag zijn we bezig dit proces te verduurzamen. We bouwen nu een membraambioloog reactor, wij noemen dat een ‘bioloog’-tank. Dit is een bewezen techniek. Aanvankelijk wilden we hiervoor een nieuwe techniek inzetten, maar dat ligt moeilijk qua wetgeving. In de ‘bioloog’-tank worden bacteriën aan het water toegevoegd die het verder zuiveren. Daarna kan het op het oppervlaktewater worden geloosd.”

De afgewerkte olie van garages gaat naar de vestiging van MAIN aan de Van Riebeeckhavenweg in Amsterdam. “Ook hier vindt eerst door stilstand een natuurlijke scheiding plaats. Zowel aan de Petroleumhavenweg als aan de Van Riebeeckhavenweg hebben we een laboratorium, waar controles plaatsvinden op eventuele schadelijke stoffen. De olie van garages heeft meestal een laag watergehalte. Eenmaal gescheiden gaat de olie naar het buitenland, waar er basisolie van wordt gemaakt. Na bewerking komt deze basisolie vaak weer terug en wordt er smeerolie van gemaakt.”

Zo is de voormalige ‘vuilnisman op het water’ bezig zich te ontwikkelen tot een duurzaam facilitair bedrijf. “Vroeger nam men het op het water niet zo nauw met de milieu- en veiligheidsregels. Nog altijd gebeurt het dat een kapitein ons een prijsopgave vraagt en kan zeggen ‘dat vind ik te duur, ik loos het wel op zee’. Buiten de territoriale wateren mag dat nog! Maar waar wij er iets aan kunnen doen, doen we dat ook. Ons cleaningbedrijf is VCA** gecertificeerd en ook op de andere vestigingen is veiligheid voortdurend onder de aandacht. En we houden ons natuurlijk strikt aan alle milieuregels. Die regels zijn er ook niet voor niets. Maar soms houdt de wetgeving innovatie tegen. We zouden meer kunnen verwerken, maar als je iets nieuws wilt doen, moet je door soms eindeloze procedures. Toch zijn we ons aan het ontwikkelen van afvalophaler en verwerker tot duurzaam faciliterend centrum voor de haven, waarbij we heel goed samenwerken met het havenbedrijf.” «

MAIN B.V.

www.main-bv.nl

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.