ORAM: bedrijfsleven en de regio in de planvorming betrekken

15 augustus 2018 13:54

ORAM: bedrijfsleven en de regio in de planvorming betrekken

In 2017 bestond ORAM honderd jaar. Uiteraard was dat mooie jubileum reden voor een feestje, maar de grootste Amsterdamse ondernemersvereniging heeft het jubileumjaar tevens aangegrepen om, samen met leden, bestuurders en wetenschappers, een blauwdruk op te stellen voor ‘de derde gouden eeuw van Amsterdam’.

2017 is een druk jaar geweest voor ORAM en de verwachting is dat er ook in de tweede helft van 2018, als de nieuwe gemeentebesturen eenmaal zijn geïnstalleerd, weer veel gaat gebeuren. Voorzitter Paul Wevers vertegenwoordigt de belangen van het Amsterdamse bedrijfsleven. Maar dat niet alleen: “ORAM is een belangrijke linking pin voor het bedrijfsleven in de hele Metropoolregio Amsterdam. Als invloedrijke ondernemersorganisatie binnen de MRA voelen we de verantwoordelijkheid en hebben we de expertise in huis.”

Blauwdruk voor Amsterdams derde gouden eeuw

Ondernemers speelden een cruciale rol in de twee vorige Amsterdamse bloeiperioden (1585-1672 en 1880-1929). Maar welke rol gaan zij spelen in de periode van groei en bloei die zich nu aftekent? ORAM heeft deze vraag centraal gesteld in het jubileumjaar 2017 en samen met ondernemers, bestuurders en wetenschappers gezocht naar een antwoord. Het resultaat is tijdens het eeuwfeest op 29 september 2017 gepresenteerd in de ‘Blauwdruk voor de Derde Gouden Eeuw van Amsterdam.’ Het is een agenda voor de toekomst en bevat thema’s die bepalend zouden moeten zijn voor de politieke en bestuurlijke agenda voor de komende jaren. Vanuit die achtergrond zijn drie speerpunten geformuleerd, waarop ORAM zich de komende tijd gaat focussen, vertelt Paul Wevers: “De eerste is ‘ruimte voor ondernemen’. Ook in fysiek zin, want de gemeente heeft bijvoorbeeld 130 hectare gereserveerd voor woningbouw en daarmee een onzekere situatie gecreëerd voor de daar gevestigde bedrijven.” Het tweede speerpunt is de infrastructuur, de mobiliteit en bereikbaarheid in en om de stad. “Door de groei van de stad lopen we op dit moment tegen de grenzen aan van mobiliteit en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. De capaciteit van de infrastructuur en het OV-netwerk staat onder druk. Regionalisering is hier hard nodig.” Het derde speerpunt is energietransitie. “Energietransitie biedt metropool Amsterdam veel kansen, maar het is ook enorm complex. Als we willen dat dit een succes wordt, moeten we het samen doen. Daarnaast wil het bedrijfsleven een inclusieve stad en een gezonde leefomgeving. De meeste ondernemers voelen zich medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de samenleving.”

“Een stad in balans vraagt balans tussen werken, wonen en recreëren.”

Ruimte voor ondernemen

ORAM wil dat het bedrijfsleven vroeger aan tafel zit bij de overheid om mee te praten en denken over plannen. “De politiek kijkt graag naar wat de kiezers willen en vertaalt dat vooral naar woningbouw. Dat gaat nogal eens ten koste van ruimte voor ondernemen. Een stad in balans vraagt balans tussen werken, wonen en recreëren. Economie is werkgelegenheid. Nu worden er eerst plannen gemaakt en daarna wordt pas het bedrijfsleven geïnformeerd. Dat is jammer, want er is veel expertise bij bedrijven en het zou het draagvlak vergroten als zij er eerder bij worden betrokken. Er is behoefte aan samenhangende ruimtelijke plannen, waarbij we over de gemeentegrenzen heen denken. Daarvoor hebben wij het ruimtelijk, economisch platform ‘De Ondernemende Stad’ opgezet, waarin het Amsterdamse bedrijfsleven meehelpt oplossingen te vinden voor de complexe ruimtelijke vraagstukken. We streven naar een evenwichtig gebruik van de ruimte, naar een stad in balans.”

Optimale mobiliteit

Mobiliteit en bereikbaarheid zijn van wezenlijk belang, zegt Wevers. “De problemen zijn lokaal niet meer oplosbaar. We moeten dingen op een hoger abstractieniveau voor elkaar krijgen.” In dit verband verwijst hij naar de MRA. “De MRA heeft een adviserende rol en vervult die goed, maar heeft geen harde beslissingsbevoegdheid.” Wevers verwijst naar de infrastructurele aanpassingen die de aandacht vragen en de behoefte aan een vervoersautoriteit met beslissingsbevoegdheid alleen maar groter maken. “Er moet ook een infrastructureel netwerk rondom Amsterdam komen. Het Centraal Station wordt meer een toeristenstation, terwijl Station Zuid de rol van centraal station overneemt. Dat heeft allemaal consequenties voor de wijde regio. Het is belangrijk om de regio en de stad goed met elkaar te verbinden. Daarnaast is er behoefte aan slimme oplossingen. In onze regio zetten wij ons daarvoor in via onder andere het programma ‘Beter Benutten’ en via Breikers, met als doelstelling een vertragingsvrij 2020.”

Verantwoorde energietransitie

Energietransitie is zo mogelijk nog actueler en zelfs revolutionair, constateert Wevers. “Ook hier is ons pleidooi om het samen met bedrijven op te lossen: benut de grote expertise die bedrijven al hebben ontwikkeld op het gebied van energietransitie, maar faciliteer als overheid. Gelukkig gebeurt dat nu ook met de regionale klimaattafel waar wij actief aan deelnemen, samen met andere stakeholders. Samen kom je tot realistische oplossingen.”

Een inclusieve stad en een gezonde leefomgeving

“Onze leden zijn maatschappelijk betrokken. Bedrijven willen graag alle groepen in de samenleving betrekken bij hun activiteiten. Niemand is gebaat bij groeiende sociale ongelijkheid. Bovendien hebben we iedereen nodig om groei en bloei te bereiken.”

Ook voor het realiseren van Amsterdams derde gouden eeuw zijn ondernemers dus essentieel, volgens Paul Wevers. “Een inclusieve stad vraagt om samenwerking. Met bedrijven én met de regio. Of, zoals we in de Blauwdruk zeggen: Een derde gouden eeuw van Amsterdam krijgt alleen glans als we erin slagen drempels te slechten en grenzen te doorbreken.” «

ORAM

www.oram.nl

Tekst: Wendy van Schie // Fotografie: Fototeam Sanders & Rozemeijer Amsterdam

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.