Online marketing voor MKB: hoe verhoog je je vindbaarheid?

Een kwart van de MKB’ers met marketingbudget, zet online marketing in om de online vindbaarheid van het bedrijf te verhogen (MKB Online Monitor 2017). Dit is een opmerkelijk laag getal. Zeker omdat ruim driekwart van de Nederlandse consumenten aangeeft online diensten en producten af te nemen.

Daarom is het belangrijk voor MKB’ers om nu de kans te grijpen en het budget voor marketingactiviteiten komend jaar te verhogen. Het publiceren van unieke, goede en relevante content voor de doelgroep staat altijd voorop. Maar je inspanningen zijn niet de moeite waard als deze content, en daarmee jouw bedrijf, niet gevonden wordt. Daarom zetten we in deze blog 6 richtlijnen op een rij, waarmee je de online vindbaarheid van jouw bedrijf vergroot!

Lokale SEO voor het MKB

Heb je als bedrijf een fysieke vestiging? Dan is het van groot belang dat je website en je bedrijf in de lokale zoekresultaten getoond worden. Hiervoor dient de lokale SEO van je website goed ingericht te zijn. Met deze tips zorg je voor een goede basis:

1. Verifieer je bedrijf op Google Mijn Bedrijf

Op Google Mijn Bedrijf kun je bepalen hoe jouw bedrijf wordt weergegeven in de lokale zoekresultaten. Je kunt hier informatie, zoals je locatie en openingstijden invullen, zodat internetgebruikers meteen weten waar en wanneer ze je kunnen vinden. Vraag tevreden klanten om een Google review achter te laten, zodat andere internetgebruikers worden overtuigd om in zee te gaan met jouw bedrijf.

 

2. Zorg voor juiste contactinformatie op alle kanalen

Zorg ervoor dat de contactinformatie op je website kloppend is. Door deze contactinformatie op meerdere kanalen terug te laten komen, geef je je lokale SEO een boost. Denk bijvoorbeeld aan het weergeven van je contactinformatie op social media, Google Mijn Bedrijf, bedrijfsgidsen en andere lokale websites.

3. Optimaliseer je meta-tags voor lokale SEO

Je meta titel is de paginatitel van jouw website die wordt getoond in de zoekresultaten. Je meta beschrijving is de beschrijving van je webpagina die onder de meta titel wordt weergegeven. Door deze te optimaliseren voor lokale SEO zorg je voor een hogere doorklikratio op lokale zoektermen, en dus meer bezoekers. Dit doe je door in je meta titel duidelijk het soort bedrijf en de plaatsnaam terug te laten komen. In de meta beschrijving geef je aanvullende informatie, waarin je beschrijft waarom internetgebruikers voor jouw bedrijf moeten kiezen.

Overige SEO tips voor het MKB Is de fysieke vestiging van je bedrijf minder belangrijk? Dan kun je je beter richten op algemenere SEO tips. We zetten de belangrijkste SEO tips voor het MKB hieronder op een rij:

1. Zorg voor relevante backlinks

Bij het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten kijkt Google met name naar de links die naar jouw website verwijzen. Om deze reden is het belangrijk om relevante backlinks te genereren. Kijk eens naar invloedrijke websites in jouw branche. Hoe kun je ervoor zorgen dat deze websites linken naar jouw website? Denk bijvoorbeeld aan een gastblog, een interview of publiceer zelf relevante content waar andere websites in je branche naar willen verwijzen.

2. Schrijf SEO-geoptimaliseerde content voor je doelgroep

Voortbordurend op de vorige tip is het aan te raden om veel relevante en unieke content voor je doelgroep te publiceren. Onderzoek de vragen en uitdagingen van je doelgroep en speel hierop in met de content die je publiceert. Je kunt bijvoorbeeld je webteksten aanvullen, blogs schrijven, casussen publiceren of video’s produceren. Zorg er altijd voor dat de content die je op je website plaatst SEO-geoptimaliseerd is door er de juiste zoektermen in te verwerken.

3. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is

Wanneer je website traag is of technische problemen heeft, zal Google je benadelen in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je website technisch in orde is. De belangrijkste handvatten voor wat betreft SEO-geoptimaliseerde websitetechnieken zetten we hieronder voor je op een rij:

– Verbeter de laadtijd van je website. Dit kun je doen door het formaat van afbeeldingen te optimaliseren, gebruik te maken van browsercaching en door JavaScript- en CSSbestanden te verkleinen of te combineren.
– Zorg voor een sitemap van je website en zorg ervoor dat Google deze kan crawlen. Zo weet Google precies wat de indeling is van jouw website.
– Wil je webpagina’s vervangen? Zorg dan voor een 301-redirect. Hiermee neem je de opgebouwde ranking mee naar de nieuwe pagina.
– Heb je gebroken links op jouw website? Zorg er dan voor dat deze werken!

Maak jouw website beter vindbaar met de SEO tips Nu je kennis hebt van de voornaamste tips voor het beter vindbaar maken van jouw website, is het tijd om aan de slag te gaan. Deze kleine inspanningen die je met weinig tijd en geld kunt waarmaken, hebben een groot effect op de online aanwezigheid van jouw bedrijf.

Ga niet lukraak aan de slag, maar zet voor jezelf een duidelijke strategie uit. Welke punten pak je wanneer op? En onthoud dat zoekmachine-optimalisatie een langetermijnstrategie is. Je zult waarschijnlijk weken -soms zelfs maanden- moeten wachten tot je de resultaten ziet. Maar weet dat je hier blijvend de vruchten van zult plukken.

Deze blog is geschreven door Internetvergelijk.nl. Vergelijk onafhankelijk diverse internetpakketten op jouw postcode.

Onze partners