Ken jij iemand met een burn-out?

Die kans is groot. Volgens CBS- en TNO-cijfers is het aantal Nederlanders met burn-out klachten gestegen van 12,4 procent in 2013 naar 14,6 procent vorig jaar. Dat is één op de zeven.

Wat is nu eigenlijk een burn-out?

Volgens Wikipedia is het “een fysiologische aandoening waarbij de patiënt emotioneel en fysiek uitgeput is en weinig tot niets kan presteren”. De schade voor onze samenleving en voor bedrijven loopt in de miljarden. Maar de schade voor de betrokken persoon is ook groot en soms onherstelbaar.

Een burn-out is wat anders dan oververmoeidheid of overspannenheid. Als je oververmoeidheid en overspannenheid vergelijkt met een elastiek dat lange tijd onder spanning staat, kun je een burn-out vergelijken met een elastiek dat ­geknapt is.
Bij spanningen of oververmoeidheid kun je goed bijslapen om weer de oude te worden. Maar bij een burn-out lukt dat niet meer. Dan is de rek eruit.

Symptomen en klachten

Er zijn drie symptomen die bepalen of iemand een burn-out heeft. Dit zijn:

  • lichamelijke en emotionele uitputting
  • cynisme
  • verminderd zelfvertrouwen.

Het uit zich in enorme vermoeidheid en concentratiegebrek, slaapproblemen, emotionele stemmingswisselingen en onrust.

Hoe ontstaat het?

Het gebeurt je nooit zomaar ineens. En ook niet alleen maar doordat je te hard werkt. Vaak zijn signalen lange tijd genegeerd. Signalen die de mensen om hen heen wel hebben gezien en benoemd. De oorzaak komt van binnenuit en van buitenaf:

  • Langdurige stress, op je werk en/of privé, zeker als je perfectionistisch bent ingesteld en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt
  • Je niet gewaardeerd voelen in je werk
  • Het gevoel hebben dat je geen invloed hebt op de gebeurtenissen in je leven
  • Teveel onrust van buitenaf: als je continu alert bent en 24/7 bereikbaar wilt zijn via Internet en je mobiel. De buitenwereld verdringt dan je binnenwereld.

De ernst en de impact van de klachten zijn genoeg reden om het te willen voorkomen.

7 tips om een burn-out te voorkomen:

  1. Luister naar signalen en de stress-symptomen van je lijf. Leer waar je grenzen liggen. Als je spanningen voelt in je hoofd, rug of schouders, denk dan eens aan massage als ondersteuning. Het geeft ontspanning voor je lichaam en geest.
  2. Maak tijd voor rust en ontspanning om je accu op te laden
  3. Zoek een goede uitlaatklep, zoals bewegen en sporten. Dit bevordert ook je slaap.
  4. Zorg voor regelmaat in je dagelijkse leven.
  5. Kijk eens naar je eigen keuzes en je eigen kracht. Leer jezelf te accepteren zoals je bent. Leef minder naar de verwachtingen van je omgeving of die van jezelf.
  6. Realiseer je op welke dingen je wel en geen invloed hebt.
  7. Durf hulp te zoeken bij een arts, therapeut of coach, zodat je een betere balans bereikt: lichamelijk, geestelijk en emotioneel.

Anneke Stuij-Lochem

Over Anneke Stuij: Ze is haar carrière begonnen als fysiotherapeut en is nu massage- en ontspanningstherapeut voor volwassenen en kinderen. Te vinden op www.praktijkannekestuij.nl

Wil je persoonlijk advies bij het verminderen van verzuim en burn-out in jouw organisatie, neem dan contact met mij op via het contactformulier op mijn website. Of bel: 06-40153078

Onze partners