Gepubliceerd op 15 augustus 2018

Holland Casino Amsterdam op zoek naar sociaal-maatschappelijke rol

Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet betekenisvol zijn. Aan het woord is Peter Voolstra, Casino Manager bij Holland Casino Amsterdam-Centrum. “We zijn naast onze reguliere werk – om het onze gasten zo veel mogelijk naar de zin te maken – ook intrinsiek betrokken bij het wel en wee van de stad,” zegt hij. “We zijn altijd op zoek naar het antwoord op vragen als ‘Wat heeft de stad écht nodig?’ ‘Hoe kunnen wij de bewoners helpen’ en ‘Hoe kunnen we het ondernemerschap in de stad versterken?’

Het is wellicht niet het eerste beeld dat opkomt als de gemiddelde consument of ondernemer aan Holland Casino denkt. Peter legt uit dat men er vanuit het bedrijf weinig over communiceert. Het is vooral ook een kwestie van doen. “Een goed voorbeeld is de zeer recente opening van onze tweede vestiging in Amsterdam West; naast het casino bij het Leidseplein is er nu ook een Holland Casino in het voormalige KPN-gebouw in Sloterdijk. Samen met onze vestiging in Zandvoort, zijn er nu drie casino’s in de metropool Amsterdam. Holland Casino in Amsterdam West zorgt voor ontlasting van de drukte rondom de vestiging in Amsterdam centrum. Wij hebben op het Leidseplein gemiddeld 3.000 bezoekers per dag; een heel groot deel daarvan komt met de auto. Wel, we weten allemaal hoe druk het is geworden in het centrum. Met de komst van het nieuwe casino kunnen wij een bijdrage leveren aan het verplaatsen van deze verkeersstromen naar buiten het centrum. Dat zie wij als een verbetering van de leefbaarheid in de stad.”

“Wát we ook doen op maatschappelijk vlak: de basis ligt in onze ambitie om de stad in balans te houden. Zo steunen we graag diverse sociale en lokale initiatieven. Die kunnen variëren van het helpen repareren van een prachtige fontein in Amsterdam tot aan het sponsoren van het 4 en 5-mei diner voor 500 mensen, die veel voor de stad betekenen. Sinds dit jaar zijn we ook met trots verbonden aan de Foundation van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis. Al het ‘gevonden geld’ in ons casino – dat kan variëren van muntjes die we nog in de machines vinden tot aan niet gebruikte tegoeden op de tickets – is in een cheque aan het AVL overhandigd.”

“Wij zijn tevens actief in veel netwerken. Zo willen we de sollicitanten die zich bij ons melden, maar waarvoor we toch geen functie hebben, graag koppelen aan andere ondernemers en bedrijven in de stad waar zij wellicht wel terecht kunnen. Dat heeft al vele leuke succesvolle matches opgeleverd.”

Als aan Peter wordt gevraagd hoe een bedrijf als Holland Casino dan omgaat met een aspect als gokverslaving, dan is het beleid helder. “We kijken heel streng naar onze gasten; iedereen moet zich identificeren. Als wij zien dat een gast ineens zes keer in de maand bij ons komt, dan gaan bij ons de alarmbellen af en gaan wij hierover een gesprek aan met die persoon. Ons personeel is getraind om afwijkend gedrag te herkennen. Indien nodig krijgt die persoon hulp en begeleiding om verslaving te voorkomen. Soms wordt er dan een bezoekbeperking of -verbod opgelegd. De mensen kunnen bij ons een gokje wagen maar het moet wel onvoorwaardelijk in een veilige en verantwoorde omgeving plaatsvinden.” «

Holland Casino
Max Euweplein 62
1017 MB Amsterdam
Telefoon 020-521 1111
www.HollandCasino.nl

Onze partners