‘Het werkt als iedereen eraan meedoet’

10 juli 2017 13:53

‘Het werkt als iedereen eraan meedoet’

Internationale benzinehandelaren als klant hebben en ze bezoeken in een elektrische auto… Een illustratie van tegengestelde belangen? Veel ondernemers zullen de botsing tussen verduurzaming en economie herkennen.

Ruim 26 jaar is Graham Wastell al actief in de internationale scheepvaartwereld, waarvan 24 jaar als zelfstandig ondernemer. Binnen zijn Silver Star Holding opereren twee bedrijven die services bieden in de havens van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en in Letland: Silver Star Agencies is een onafhankelijke scheepsagent, gespecialiseerd in het efficiënt en effectief afhandelen van scheepsladingen en Specialised Tanker Services verhuurt onder andere overslagmaterialen (en de mensen om ze te bedienen) voor onder andere (petro)chemische stoffen. “Sinds 1990 verzorg ik deze dienstverlening in de havens. Ik ben gestart als freelancer, maar in 1997 ben ik samen met onder anderen Rob Veldhuis mijn dienstverlening gaan uitbouwen. Binnen de holding vallen nu zes kantoren en 27 medewerkers.” Vanaf het begin is het Wastells filosofie om alles grondig aan te pakken, kwaliteit te leveren en problemen op te lossen, liefst voordat ze zich aandienen. Zo kijkt hij ook naar de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in de internationale scheepvaartsector. “Er is al veel bereikt in duurzaamheid. Kijk alleen al naar de grote zeeschepen. Vroeger zag je de rook uit de schoorstenen komen. Die emissie is aanzienlijk teruggedrongen. Ik wil graag bijdragen aan de vele innovatie-uitdagingen die er liggen. Dat betekent ook: omgaan met de tegenstellingen die daarbij horen en met de soms vergaand in de bedrijfsprocessen ingrijpende wet- en regelgeving.”

Ballastwaterverdrag

Wastell geeft een voorbeeld van zo’n ingrijpende, maar belangrijke internationale ontwikkeling. “Zeeschepen nemen water aan boord als ballast. Als een schip leeg is, neemt het vaak duizenden tonnen water in. Daarmee vaart het naar een ander deel van de wereld, waar het water wordt geloosd als het schip de lading inneemt. In dat water zitten organismen die op die manier over de wereld worden verplaatst en zich ontwikkelen op plekken waar ze niet thuishoren. Ze verdringen lokale organismen en veranderen daarmee de natuur ingrijpend. De International Maritime Organization (IMO) heeft een verdrag opgesteld, het ballastwaterverdrag, dat in september 2016 wereldwijd is geratificeerd. Het houdt in dat vrijwel alle zeeschepen binnen een periode van vijf jaar na de ingangsdatum van september 2017 voorzien moeten zijn van een zuiveringssysteem voor ballastwater. Bovendien zijn er wereldwijd ballastwaterwisselplekken gevestigd.”

Sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen

Zulke maatregelen vergen grote investeringen voor scheepseigenaren en ze zijn ingrijpend voor de mondiale sector, terwijl er grote verschillen zijn in economische en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, merkt Wastell. Ook daarvan geeft hij een voorbeeld. “De Deense manager van onze vestiging in Letland kwam met het idee een website op te zetten voor het onderling uitlenen van materialen: morethansharing.com. Veel bedrijven hebben apparaten of gereedschappen die ze zelden gebruiken. Via de website kunnen ze die beschikbaar stellen aan andere bedrijven, die ze misschien eenmalig nodig hebben. Dat blijkt daar nog niet te werken. Letland bevindt zich in de fase die we in de westerse wereld nu langzamerhand achter ons laten: het bezit van spullen is belangrijk en laat zien dat het goed met je gaat. Dus je schaft zelf je materialen en gereedschappen aan en leent ze niet uit!”

“Veel ondernemers zullen de botsing tussen verduurzaming en economie herkennen”

Kritisch blijven op eigen processen

Verbeter het milieu en begin bij jezelf, zegt Wastell. “Dat begint thuis met simpele dingen als het beperken en scheiden van afval en zuinig omgaan met energie. Zo voed ik mijn kinderen op. Uiteraard trek ik dat door in mijn bedrijf en naar mijn medewerkers: vanaf het apart inzamelen van papier en batterijen tot en met het rijden in hybride en elektrische auto’s, die worden opgeladen via de zonnepanelen die we op het dak hebben geplaatst. Dan kun je zeggen: ‘0 op de meter, wij hebben ons eigen dingetje gedaan’. Maar je moet kritisch blijven op je eigen processen.” Wastell kijkt graag vooruit, ook als lid van het dagelijks bestuur van de ORAM: “Waar wil je staan over twintig jaar? Onze grote klanten bevinden zich in de oliesector. En ja, wij komen daar voorrijden in onze A-auto’s. Het is een ontwikkeling die iedereen ziet gebeuren. Je moet een plan B hebben, maar dat geldt ook voor onze klanten. Vergroening levert voor veel bedrijven meer omzet.” Intussen vraagt hij de overheid om nieuwe ontwikkelingen niet te snel af te kappen. “Wij hebben in 2013 veel geïnvesteerd in een nieuwe technologie om emissies bij het op- en overslaan van vluchtige organische stoffen op te heffen. Die ontwikkeling hebben we moeten stoppen, omdat we niet snel genoeg voldeden aan de wettelijke vereisten.” Verduurzaming, de circulaire economie, het botst nog aan alle kanten, maar Graham Wastell is optimistisch: “Nederland heeft alles in huis om een voorbeeld te kunnen zijn. Het werkt als iedereen eraan meedoet.” «

Silver Star Holding B.V.

www.silver-star-agencies.com

Tekst: Wendy van Schie / Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.