7 tips om jouw digitale strategie op peil te houden!

23 maart 2018 10:19

7 tips om jouw digitale strategie op peil te houden!

Het uitvoeren van een digitale marketingstrategie is tegenwoordig niet de enige manier om effectieve resultaten bij jouw klanten te verkrijgen. De wil om zich permanent te verbeteren moet dagelijkse kost zijn, aangezien het digitale landschap zeer snel van gedaante kan veranderen. Het is dus belangrijk om altijd goed bij te zijn en zo snel mogelijk vooruit te kunnen lopen op naderende veranderingen.

1. Zorg dat de inhoud origineel blijft

Om op te vallen is het van groot belang om kwalitatief sterke content aan te bieden, want dat zal de consument ook langer onthouden. De content die je plaatst, moet op bepaalde vragen kunnen antwoorden en probleemoplossend zijn. Geef het gevoel aan de consument dat hij/zij effectief iets bijleert tijdens het lezen ervan. Wanneer jouw content ook nog waardevolle inzichten en inspiratie kan bieden aan de lezer, dan ben je zeker op de goede weg. Zorg ervoor dat je content relevant genoeg is, dit kan ervoor zorgen dat het artikel opgepakt en gedeeld wordt door invloedrijke websites. Dit gevolg heeft een positieve invloed op jouw linkbuilding en je Trustfactor.

2. Schrijf meer dan 500 woorden

Bloggers van vandaag weten dat korte artikels niet meer aantrekkelijk zijn. De gangbare vorm van tegenwoordig zijn langere, kwalitatieve posts die de aandacht van de lezers behouden en vooral genoeg informeren. Langere posts krijgen veel meer kans om gedeeld te worden en krijgen daarnaast ook hogere rankings in Google zoekresultaten dan kortere artikels. Om een bepaald niveau van waarde op te leveren aan klanten en resultaten te behouden, is het bijgevolg van groot belang om teksten te schrijven die meer dan 500 woorden bevatten.

3. Kennis is macht

Het is belangrijk dat jouw bedrijf zich weet te onderscheiden van zijn concurrenten door een actieve en efficiënte merkstrategie te hanteren. Met andere woorden: ken jouw merk zo goed mogelijk. Wanneer je die kennis onder de knie hebt, is het ideale moment aangebroken om geld uit te geven aan de digitale marketing van jouw merk. Leer anticiperen op de zwakke punten van jouw concurrent om jouw marketing te verbeteren. Dit is de garantie om jouw bedrijf te doen opvallen. Een concurrentieanalyse zou je hierbij kunnen helpen door eerst en vooral de juiste concurrenten te kiezen. Op basis daarvan kan je de juiste KPI’s meten en de juiste digitale kanalen gebruiken om de concurrent altijd een stapje voor te zijn.

4. Wees meer betrokken

Digitale marketing is bij elk bedrijf anders omdat het op maat is gemaakt en gericht naar een specifieke doelgroep. Het is belangrijk om te weten wat je publiek wilt en wat jouw bedrijf kan aanbieden om hun betrokkenheid en aandacht te behouden. Het is beter een kleine maar betrokken community te hebben, dan een te grote massa die amper reactief is.

Het “op-maat-van-de-klant” gebeuren is tegenwoordig een groeiende trend. Een ander woord hiervoor is personalisatie. Beperk je niet alleen bij de “firstname”-onderwerpregels, maar lever extra (digitale) marketinginspanning om meer informatie te verkrijgen over de klant. Op die manier ontdek je meer over een specifieke doelgroep die bepaalde behoeftes en interesses heeft waar jij zo snel mogelijk op kan inspelen. Zo ontstaan er kansen op verbindingen en bijgevolg de toename van je sales.

5. Spammen is uit den boze

De beste manier om jouw doelpubliek te bereiken via digitale marketing is door hun toestemming te krijgen. De meeste bedrijven spammen hun klanten vol en zijn veel te prominent aanwezig op hun sociale media. Dit is het perfecte recept om een doelpubliek kwijt te spelen. Er bestaat een fijne lijn tussen spammen en harde marketinginspanningen. Natuurlijk wil iedereen op dat laatste kunnen inspelen en op een effectieve manier  een doelpubliek beïnvloeden, zonder opdringerig over te komen. Het is heel belangrijk om een goede balans te vinden tussen beide aspecten.

6. Vergeet de mobiele gebruikers niet

Het aantal mobiele gebruikers blijft in dit tijdperk groeien. Een groot aantal internetgebruikers surft op het internet via een mobiel toestel. Het is belangrijk dat je als bedrijf de gebruikerservaring (User Experience) van de klant zo goed mogelijk aanpast aan het formaat van het gebruikte toestel. Dit kan ervoor zorgen dat een potentiële klant meer tijd op jouw webpagina doorbrengt, wat alleen maar voordelig kan zijn.

7. Social media blijft een sterke pionier

Social mediakanalen blijven de beste mediaplatformen als het over het genereren van leads gaat. De meeste (bekende) kanalen blijven innoveren door met nieuwe opties uit te pakken. De B2B-marketeers gebruiken nu massaal geavanceerde targetingopties om de juiste leads te spotten en binnen te halen. Dit is een goede tool die de sociale zichtbaarheid van jouw bedrijf op een boeiende en sterke manier kan verhogen.

Hopelijk helpen deze tips jou bij bij het behalen van jouw (digitale) marketingdoelstellingen. Digitale marketingactiviteiten zijn tegenwoordig onmisbaar geworden, ze vormen dan ook een essentieel onderdeel van jouw bedrijfsstrategie. Het is bijgevolg van belang om jouw marketing op een zo origineel mogelijke manier doelgericht aan al jouw (potentiële) klanten te brengen via de meest efficiënte kanalen met een goede balans tussen kwaliteit en kwantiteit.

Sarah T. Madimba - Content Marketeer Sortlist.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.