‘Doorbreek schaamtecultuur rond zakelijke conflicten’

15 oktober 2018 11:39

‘Doorbreek schaamtecultuur rond zakelijke conflicten’

Er bestaat in Nederland een schaamtecultuur rond zakelijke conflicten, zo merkt Frederique van Zomeren, voorzitter van de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv). Tijdens de Week van de Mediation (15 t/m 19 oktober) wil Van Zomeren deze cultuur doorbeken: “Conflicten horen erbij, en daar moet je als ondernemer mee om leren gaan.” Gedurende de week is er speciale aandacht voor zakelijke conflicten in het mkb. Mediators door het hele land organiseren workshops en speciale acties. En in samenwerking met MKB-Amsterdam is er zelfs een hotline gelanceerd: 0800-MEDIATION.

In haar eigen mediationpraktijk ziet Van Zomeren het vaak voorbijkomen: een relatief onschuldig conflict dat te lang blijft sluimeren en daardoor volledig uit de hand loopt. “Dan is er bijvoorbeeld een ruzie met een medewerker die zich vervolgens ziek meldt. Of er is een probleem met een leverancier die te laat of helemaal niet levert”, zo vertelt Van Zomeren. “In Nederland kennen we een conflictcultuur waarbij het beschamend is als het niet lukt om het zelf op te lossen, om toe te geven dat je er samen niet uitkomt. Als dat punt eenmaal is bereikt, is het dikwijls al zo uit de hand gelopen dat we alleen nog maar in de vechtmodus kunnen komen. En dan is er vaak nog maar één route: een advocaat in de arm nemen en op naar de rechter.”

Cultuurverandering
Een gemiste kans, vindt de NMv-voorzitter. Volgens Van Zomeren kunnen ondernemers zichzelf veel leed besparen door op een ‘normalere’ manier met zakelijke conflicten om te gaan. “Als je als ondernemer uitstraalt dat een conflict er soms nu eenmaal bij hoort, creëer je een bepaalde openheid in de organisatie. Je laat zien dat het ‘ok’ is om het af en toe met elkaar oneens te zijn. Daardoor zullen mensen eerder van zich laten horen als ze iets op hun lever hebben. En bij zo’n cultuurverandering hoort dan ook dat je hulp van buitenaf durft in te schakelen zodra dat nodig is.”

Die hulp van buitenaf hoeft niet altijd in een mediationtraject uit te monden, zo benadrukt Van Zomeren. Wel adviseert ze mkb’ers om altijd het nummer van een mediator in de kaartenbak te hebben. “Zo gewoon als het voor ondernemers is om af en toe hulp in te roepen voor de boekhouding of ICT, zo gewoon moet het ook worden om even met een professional te schakelen als je met een zakelijk conflict te maken hebt. Die kan vervolgens vrij snel een conflictdiagnose stellen. Dan kan het advies nog steeds zijn dat je naar de rechtszaal moet, maar wellicht kan mediation óók uitkomst bieden.”

Mediation kan voor ondernemers verschillende voordelen hebben ten opzichte van een rechtsgang, weet de NMv-voorzitter. “Een rechtszaak kost doorgaans veel tijd en je bent een groot deel van de regie kwijt. Bij een mediationtraject bepaal jij als ondernemer juist hoe het proces verloopt. Wat minstens zo belangrijk is, of het nu een conflict is met een medewerker, zakenpartner of leverancier: het is ondernemers veel waard die relatie goed te houden. Dan is het belangrijk dat je een manier vindt om er samen uit te komen.”

MKB-Hotline
Ondernemers die advies willen over een zakelijk conflict kunnen tijdens de Week van de Mediation contact opnemen met de hotline die NMv in samenwerking met MKB-Amsterdam heeft gelanceerd: 0800-MEDIATION (0800-6334284). Kijk voor meer informatie over de Week van de Mediation en de activiteiten die door het hele land plaatsvinden op weekvandemediation.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.