1e Holiday Inn van Europa viert 50e verjaardag

19 maart 2018 11:47

1e Holiday Inn van Europa viert 50e verjaardag

Ooit begonnen als airport hotel en als eerste hotel van Leiden en omgeving, is Holiday Inn Leiden een gevestigde naam die niet meer weg te denken is uit de Sleutelstad. Max Worms, als General Manager al bijna 40 jaar verbonden met Holiday Inn Leiden, vertelt:  

‘Dit succesverhaal begint bij de Amerikaan Thomas Voight,’ vertelt Max. ‘Hij opende hier in maart 1968 het 1e Holiday Inn motel op het vaste land van Europa. Aanvankelijk werd het Holiday Inn Amsterdam Airport genoemd, er werd dagelijks met twee auto’s heen en weer gereden om gasten te halen van het vliegveld’.

Behoorlijk uniek in Nederland én Europa

Vanaf dat moment beschikte Leiden, en dus ook de Leidse regio, over een luxueus en comfortabel hotel dat voorzien was van vele faciliteiten. Een zwembad, sauna, televisie op alle kamers evenals een bad, douche en directe telefoonaansluiting. Een luxe die men op dat moment in Nederland, maar ook in Europa, nauwelijks kende. Het Leidse hotel ontving veel bezoekers van de Keukenhof, waar de leisure markt in deze regio op dat moment nog compleet van afhankelijk was.

Sporten en feesten in multifunctionele hal

We begonnen vanaf de jaren ’80 met een enorme uitbreiding door de binnentuin dicht te maken en creëerden er de Holidome; een indoor recreatiecentrum van maar liefst 2.000 m². Hier konden onze gasten terecht voor activiteiten als tafeltennis, shuffleboard, midgetgolf en een reuze schaakspel. Iedereen die deze ruimte zag wilde er wel een feestje houden, dus toen zijn we ook begonnen met feesten en partijen.’ Een jaar later opende Holiday Inn Leiden een nieuwe sporthal van 3.000 m² met 7 tennisbanen, 7 squashbanen en 10 bowlingbanen. Maar ook concerten vonden hier onderdak: Fats Domino, The Dubliners, Trio Pim Jacobs met Rita Reijs, tv-opnames zoals Los Vast en de jaarlijkse reünies van Club Escolette.

Van sporthal naar Event & Convention Center

Na vele succesvolle jaren waarin volop werd gesport en gefeest, veranderde de markt. De bowling werd verbouwd tot een plenaire zaal van 400 m² en werd, met in totaal 14 zalen, een interessante locatie voor bedrijfsfeesten en zakelijke bijeenkomsten. ‘De grootste klanten uit onze beginperiode waren Sikkens en Heineken, we waren immers het enige hotel in de omgeving van het hoofdkantoor.’ Maar met de opkomst van het Leiden Bio Science Park in de jaren ’80 ging de zakelijke markt pas echt opbloeien. ‘Centocor (onderdeel van Johnson & Johnson) was het eerste Amerikaanse bedrijf dat zich in Leiden ging vestigen en werd toen de grootste zakelijke klant.’

Ook de markt voor zakelijke evenementen bleef aantrekken en Holiday Inn Leiden nam de volgende stap. ‘We verbouwden in 2015 de sporthal tot het huidige ECC, ons Event & Convention Center, geschikt voor 2.500 personen. De commerciële en maatschappelijke functie gaan dus nog altijd heel goed samen. Holiday Inn Leiden blijft hierdoor het meest veelzijdige hotel in Leiden.’

 ‘China Ready’ de toekomst in

Holiday Inn Leiden kan je het beste omschrijven als een veelzijdige ‘All under one roof’ locatie. En dankzij de recente overname door Chinese investeerders ontstaan nog meer mogelijkheden voor Holiday Inn en het ECC. ‘We geven het hotel binnenkort een ‘make-over’ en installeren een nieuwe satellietkeuken met ‘live cooking’. Daarnaast voegen we de Aziatische keuken toe aan onze kaart.’ Lachend vervolgt Max: ‘Wij zijn ‘China Ready’, want natuurlijk verwachten we dankzij de overname meer Chinese gasten en dat is ook goed voor Leiden.’

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.