Jojoba: de gele motor

18 oktober 2017 16:44

Jojoba: de gele motor

Ik rijd zelf geen auto. Deels komt dat omdat mij de esthetische waarde van auto’s totaal ontgaat, en deels omdat ik – in beginsel onbewust – de van oorsprong Japanse trend ‘kuruma banare’ volg. Degenen (vooral jongeren) die deze subcultuur aanhangen hebben steeds minder behoefte aan het bezit van een auto; ze willen wel de lusten van de mobiliteit, maar niet de lasten van het autobezit.

Maar als ik een auto had gehad (en had willen hebben dus), dan had ik er zondermeer jojoba-olie ingegooid – als smeerolie voor de verbrandingsmotor, bedoel ik dan uiteraard. Die gaat eenvoudigweg langer mee en is terloops vriendelijker voor de motor.

De olie heeft namelijk een kookpunt van boven de 390 ̊C, veel hoger dus dan van normale motorolie. Jojoba-olie die (door haperende kleppen of ietwat versleten zuigerveren) in de verbrandingskamer komt, zal daarom minder snel door de bougievonk worden verbrand. Nog belangrijker voor de motor is dat het hogere kookpunt (en het daarmee gepaarde hogere vlampunt) van jojoba-olie een verwaarloosbare hoeveelheid koolafzetting (black sludge) op de kleppen veroorzaakt; geen vervuiling van het systeem dus, en daarom geen verspilling. Jojoba-olie hoef je derhalve zo goed als niet bij te vullen, terwijl je gangbare motorolie moet blijven toevoegen.

De kwaliteit van jojoba-olie is zo hoog dat ze na flinke verhitting (beduidend meer dan een andere smeerolie aankan) geen enkele structuurverandering ondergaat. Eenmaal afgekoeld weer is het dezelfde, mooie, heldere, goudgele, vloeibare was.

Beter nieuws zelfs is dat we voor onze auto de olie van de eerste persing niet eens nodig hebben; de tweede persing, de chemische extractie met behulp van hexaan of cyclohexaan, is hier zelfs al voldoende. Bovendien hoeft de aanwezig motorolie ook niet in totaliteit omgewisseld te worden door de jojoba-olie om al een overtuigend resultaat te verkrijgen: een toevoeging van 50 ml jojoba-olie op elke liter motorolie is al voldoende om deze pas na 20.000 kilometer te hoeven vervangen. Dan al is de invloed van jojoba-olie merkbaar in het voorkomen van oxidatie en het behouden van de juiste viscositeit.

Ook als alternatief voor diesel blijkt jojoba-olie een plek te verwerven. Het gaat dan om een jojoba methylester, die verkregen wordt door de simpele toevoeging van een vleugje methanol en een katalysator aan de pure jojoba-olie. Tests hebben inmiddels aangetoond dat door jojoba gevoede motoren minder verontreinigingen uitstoten, rustiger rijden en langer meegaan. Een belangrijk voordeel van een plantaardige olie als jojoba-olie ten opzichte van gangbare brandstof is dat ze geen lood bevat.

In tegenstelling tot diesel bevat jojoba-olie ook nog eens geen zwavel, waardoor niet alleen de uitlaatgassen vrij blijven van schadelijke zwaveloxiden, maar ook de cilinders gespaard worden van het bijtende zwavelzuur; de motor gaat dus langer mee.

Het zal nog wel even duren voor deze olie in de benzinetank kan, maar het blijkt de moeite van het blijven onderzoeken waard, alleen al om het feit dat het minder koolstof bevat dan brandstoffen als diesel, wat uiteraard lagere emissies van koolmonoxide, kooldioxide en roet betekent.

Nu ik dit alles teruglees, zou ik bijna willen dat ik een auto had, zeg.

Voor reactie of meer informatie: b.bruijnen@naturapharma.nl

Of kijk op: www.naturapharma.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.