Eindelijk één platform voor sturen op Employee én Customer Experience

1 september 2017 09:58

Eindelijk één platform voor sturen op Employee én Customer Experience

“Nu nog uitzonderlijk, binnen vijf jaar gangbaar”

Het succes van bedrijven wordt steeds meer bepaald door de beleving van klanten én medewerkers. Want een betere Employee Experience zorgt voor een betere Customer Experience. Toch meten en sturen bedrijven hier nog nauwelijks samenhangend op. Dat verandert de komende jaren voorspelt GrowPromoter, specialist in onderzoek op beide gebieden. Een nieuw platform maakt dit voor veel organisaties nu ook mogelijk. 

Bedrijven hebben nog weinig aandacht voor de samenhang tussen de tevredenheid van werknemers én klanten. Maar het belang is groot voor onder andere hun sales, marketing en HRM. Want vooral tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. De behoeften van klanten worden daarom steeds bepalender voor de samenstelling van het personeelsbestand en het ontwikkelen van medewerkers. Volgens internationaal onderzoek van Hay Group presteren bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat bijna vijf keer beter dan organisaties die dit niet goed voor elkaar hebben. Het zorgt voor hogere inkomsten en klanttevredenheid, grotere effectiviteit en productiviteit en minder personeelsverloop.

Nieuwe stap

Nieuwe technologie maakt het mogelijk de beleving van klanten en medewerkers – en de samenhang – continu en laagdrempelig te meten, analyseren en hierop te sturen. De bedrijven in Nederland die dit al doen, is nu nog beperkt tot enkele grote corporates. Maar over vijf jaar doet zeker driekwart van de bedrijven het, verwacht GrowPromoter. “Zo’n 20 procent van de werkgevers doet al wel ‘iets’ met werknemerstevredenheid, maar dat zegt nog niets over hun vervolgacties en de relatie met klanttevredenheid. Dat wordt een belangrijke nieuwe stap”, aldus directeur Rogier Taylor van GrowPromoter. De aandacht voor Employee én Customer Experience is ook belangrijk omdat medewerkers steeds korter bij een werkgever werken. De medewerkers kunnen hiermee in kortere tijd beter geholpen worden om hun werk goed te doen en te zorgen voor een optimale klantbeleving. Bovendien is het personeelsverloop hiermee ook te verlagen.

Eén platform

Veel bedrijven konden de stap richting Employee én Customer Experience nog niet zetten door het ontbreken van één krachtig platform dat alle gegevens bundelt, analyseert en helpt vertalen in acties. GrowPromoter (opgericht in 2014) is gespecialiseerd op beide terreinen. Met de eigen kennis en ervaring is in september een nieuw platform gerealiseerd voor alle online metingen, gegevensverzameling en geautomatiseerde analyses. Bedrijven kunnen hiermee eenvoudig intelligente en flexibele vragenlijsten maken en krijgen de uitkomsten realtime gevisualiseerd op één centraal dashboard voor hun vervolgacties.

Borging in de praktijk

Naast het platform – met een slimme survey builder – helpen consultants van GrowPromoter bedrijven met kennis en advies bij het bevragen, analyseren en sturen op beleving en de vertaling naar vervolgacties. Voor de borging in de praktijk kunnen eenvoudig koppelingen worden gemaakt met andere systemen, bijvoorbeeld voor CRM. Zo is waardevolle feedback van klanten elders in de organisatie direct in te zien en te gebruiken. “Handig voor mensen van bijvoorbeeld sales en service.  Uitvoerenden hoeven het centrale dashboard vaak helemaal niet te zien”, schetst Taylor.

De tool is geschikt voor verschillende typen organisaties, van MKB tot multinationals. Sturen op Employee en/of Customer Experience is hierdoor niet meer alleen weggelegd voor enkele grote corporates. Ook hoeven organisaties hiervoor niet meer met zeer veel verschillende systemen of apps te werken.

Kansen voor HR én marketing

Het nieuwe platform en de dienstverlening van GrowPromoter biedt veel bedrijven – zeker hun afdelingen HR en Marketing – nieuwe kansen voor betere prestaties, groei en samenwerking tussen teams. Taylor: “Het helpt HR ook de belangrijke stap te maken als resultaatgerichte business partner met behulp van HR Analytics. Dat past bij onze ambitie om belevingsonderzoek en metingen laagdrempelig toegankelijk te maken voor professionals, zonder dat zij daarvoor nog allerlei wetenschappelijke analyses hoeven uit te (laten) voeren.”

Meer informatie op: https://www.growpromoter.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.