Social media strategie wetenschappelijk gevalideerd

De invloed en het gebruik van social media neemt nog steeds toe. Zowel zakelijk als privé wordt hier meer tijd aan besteed en social media is dan ook in toenemende mate een bron voor nieuws, inspiratie en andere informatie. Toch hebben veel organisaties geen vastomlijnde social media strategie en voeren een ad hoc beleid m.b.t. hun social media activiteiten. Weinig structuur, geen heldere doelstelling of doelgroep waarop ze zich richten. Logisch dat de resultaten tegenvallen en organisaties met de handen in het haar zitten m.b.t. hun social media presence. En dat terwijl er enorme kansen liggen doelgroepen aan het merk of organisatie te binden met social media. Het is daarom belangrijk voor iedere organisatie om social media doelgericht en procesmatig in te zetten binnen de bestaande activiteiten. Afgelopen jaren is er een Social Media Strategy Canvas ontwikkeld op de Universiteit Twente i.s.m. Saxion University of Applied Science. Deze canvas is nu wetenschappelijk gevalideerd en leidt snel en doelgericht tot een praktische social media strategie. Both Social uit Deventer heeft op basis van dit canvas een programma ontwikkeld om voor organisaties snel een werkende social media strategie te ontwikkelen en uit te voeren. Zie www.socialmediastrategycanvas.nl voor meer informatie.

Social Media Strategy Canvas gevalideerd
Het Social Media Strategie Canvas is een methode voor het systematisch opstellen en/of herzien van een social media strategie. Het canvas is gebaseerd op het business model canvas van Osterwalder en bevat de drie onderdelen van een social media strategie. Hoe treed ik naar buiten, hoe organiseer ik het intern en hoe monitor ik de voortgang?

Deze Social Media Strategie Canvas is ontwikkeld door Dr. Robin Effing, Dr. Ton Spil en Menno Both MSc. op de Universiteit Twente en Saxion University of Applied Science. Tijdens de IFIP I3E2016 Conference on e-Business, e-Services and e-Society werd dit canvas gepresenteerd. Eerder was er al gepubliceerd over het canvas.

Het Social Media Strategy Canvas is de eerste wetenschappelijk gevalideerde methode voor het opstellen van een social media strategie. Het unieke aan deze canvasmethode is dat het resultaat op een A4 past. Dit i.c.m. de opbouw van de canvas zorgt voor een functionele en direct toepasbare social media strategie. Verschillende onderwijsinstellingen hebben deze methoden reeds geadopteerd en opgenomen in hun lesprogramma, waaronder de Katholieke Universiteit Tilburg (TIAS) en de Londen University.
Lees meer over de opbouw van het Social Media Strategy Canvas.

Canvas programma
Social media strategie specialist Both Social uit Deventer heeft een programma ontwikkeld op basis van het Social Media Strategy Canvas. Met dit programma worden organisaties begeleid in het maken van een social media strategie en de uitvoer ervan. Het is vooral praktisch opgezet zodat organisaties snel aan de slag kunnen met hun social media. Er zijn verschillende soorten programma’s ontwikkeld die aansluitend bij de behoeftes van verschillende organisatie.
Lees meer over het Social Media Strategy Canvas Programma.

Over Both Social
Both Social is sinds 2009 actief en gespecialiseerd in social media en social media strategie. Both Social maakt haar klanten succesvol op social media door deze te adviseren en te begeleiden in het maken en uitvoeren van een praktische social media strategieën. Both Social is een CKRBO gecertificeerde leerinstelling. Directeur eigenaar Menno Both is al vele jaren internationaal spreker over social media en heeft meerdere wetenschappelijke papers over social media gepubliceerd.
Lees meer over Both Social.

 

Onze partners