‘Bedrijfsleven onderschat kracht van goede koffie’

16 februari 2017 09:35

‘Bedrijfsleven onderschat kracht van goede koffie’

De onderzoeken liegen er niet om: goede koffie op het werk bevordert de sfeer op kantoor en maakt personeel productiever en creatiever. Toch worden kansen en mogelijkheden op dit gebied nog onvoldoende gezien. Start-up Another Cookie, een full-service koffie- en theeconsultant, begeleidt het bedrijfsleven en de horeca in het ontdekken én benutten van de kracht van koffie.

“Koffie is in eerste instantie vooral beleving,” zegt oprichter en eigenaar Jochem Snels. “Die beleving gaat verder dan de smaak, en komt ook naar voren in het servies, de verpakking, de herkomst van de bonen, en ja, zelfs de omgeving waarin het kopje wordt genuttigd.” Volgens Snels wordt de keuze voor koffie – en alles wat daarbij komt kijken – door bedrijven niet goed doordacht, of zelfs helemaal niet doordacht. Te vaak moeten medewerkers en gasten het nog doen met een saai bakje filterkoffie.

Doordachte keuzes

Eigenaardig, vindt de ondernemer uit Rijen. “Hoe kan je als bedrijf, dat bijvoorbeeld claimt verrassend of innovatief te zijn, aankomen met een kaal kopje filterkoffie in het eeuwige hotelporselein in een grijze, sfeerloze ruimte? Daarmee laten organisaties een grote kans liggen om medewerkers extra te motiveren en gasten in de watten te leggen.” Met doordachte keuzes op koffiegebied worden mensen uitgedaagd en geïnspireerd, aldus Snels.

Zijn start-up Another Cookie uit Rijen (Noord-Brabant) is een full-service koffieconsultant voor bedrijven, horeca en hotellerie. De customer journey staat bij Another Cookie voorop. “We beginnen met een uitgebreide intake. We kijken naar het bedrijfs-DNA, de markt, de doelgroep, de kansen en innovaties.” Hard nodig, want de keuzes bij Another Cookie zijn eindeloos: private label koffie, design en verpakking, eigen blends, duurzame bonen, porselein en glas, apparatuur en meubilair. Zelfs training, opslag en logistiek behoren tot het aanbod.

Mooie bonen

Het één kan niet zonder het ander, weet Snels. “Geen goede koffie zonder de juiste apparatuur. Je hebt geen beleving zonder de juiste aankleding. En kwaliteit kan weer niet zonder mooie bonen.” Op basis van de intake volgt een aanbod, waarbij kan worden gekozen uit een eigen koffielabel (private label) of het label van Another Cookie. Het Noord-Brabantse bedrijf werkt uitsluitend met biologische/duurzame bonen.

“Als je denkt dat we alleen maar een logootje op een beker knallen, heb je het goed mis,” aldus Snels. “Samen met de klant en onze creatieve partnerbureaus bepalen we welke bekers, kopjes, verpakkingen en design-items bij het bedrijf passen. Elk detail moet kloppen en het moet er perfect uitzien.” Meer informatie op www.anothercookie.com.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.