Hoe zet je een succesvol callcenter op?

29 april 2024 09:37

Hoe zet je een succesvol callcenter op?

Ben je van plan om zelfstandig een callcenter te beginnen? Dat kan! Zoals altijd is een helder en goed doordacht plan de sleutel tot succes. Om je een stukje op weg te helpen bespreken we de belangrijkste zaken om rekening mee te houden.

Welke type callcenter zet je op?

Callcenter is een breed begrip. Het is de afdeling of onderneming die verantwoordelijk is voor telefonisch contact. Het grootste onderscheid is inkomend en uitgaand verkeer. Een telefonische klantenservice helpt klanten met vragen en problemen. Andere callcenters houden zich bezig met verkoop of het afnemen van enquêtes. Het is natuurlijk ook mogelijk om allebei te doen.

Een locatie kiezen voor je callcenter

In feite is het mogelijk om overal waar je bent een callcenter op te zetten. Want je hebt niet veel meer nodig dan een computer met geschikte software en een telefoon. Vanuit huis een callcenter beginnen is een populaire keuze. Maar uitbreiden en het aannemen van personeel is dan wel lastig. Dat laatste is over het algemeen wel noodzakelijk, vooral bij een helpdesk. Want bedrijven zien graag dat hun service vrijwel altijd bereikbaar is, bijvoorbeeld 7 dagen in de week en 12 uur per dag. Voor een enkel persoon zijn dat veel uren waarop je klaar moet staan. Telemarketing en acquisitie zijn wat dat betreft ietsje makkelijker. Want daarbij bepaalt het callcenter het moment van bellen.

Kies betrouwbare software voor je callcenter

Het computerprogramma om alles te organiseren is onmisbaar bij het opzetten van een callcenter. Kies daarom betrouwbare en klantvriendelijke software. Dat doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor je eventuele personeel. Nu we het toch over techniek hebben: denk ook aan de juiste apparatuur. Dat zijn bijvoorbeeld headsets van hoge kwaliteit zodat je altijd goed te verstaan bent en dus professioneel overkomt.

Het werven van klanten

Een callcenter heeft, net zoals iedere andere onderneming, klanten nodig. Dat zijn ondernemingen waarmee je een langdurige samenwerking aangaat. Het vinden van klanten is tijdrovend en kost je met name in het begin veel energie. Mede daarom is het starten van een bedrijf zwaar werk. Omdat je veel tijd verliest met het vinden van klanten, heb je minder tijd over voor het echte werk. Maak gebruik van je volledige netwerk om partners te vinden. Bedenk bovendien dat het werk van een callcenter erg divers is. Je bent niet alleen een telefonische verkoper of een helpdeskmedewerker. Maar je neemt bijvoorbeeld ook enquêtes af of biedt technische ondersteuning. Begin zo breed mogelijk zodat de kans groot is dat je snel een aanzienlijk klantenbestand opbouwt. 

Andere onderdelen van een service center

Telefonisch contact is nog steeds belangrijk. Maar klantenservices maken ook steeds meer gebruik van contact via e-mail, WhatsApp en sociale media. De meeste bedrijven zien dat als één geheel. Ze zoeken daarom een partner die alles voor hen afhandelt. Hou daar rekening mee wanneer je een callcenter opzet. Zorg ervoor dat je ook de overige diensten aanbiedt. Die kosten over het algemeen een stuk minder tijd, maar ze zijn niet minder belangrijk.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.