De evolutie van de CFO: Van financieel expert naar bedrijfsstrateeg

7 mei 2024 09:07

De evolutie van de CFO: Van financieel expert naar bedrijfsstrateeg

De rol van de Chief Financial Officer (CFO) is de afgelopen jaren drastisch veranderd, vooral in het MKB. Het rapport 'CFO of the Future' schetst vijf cruciale rollen voor de CFO: boegbeeld van integriteit, leider/verbinder, co-pilot van de CEO, veranderarchitect en enabler[1]. De CFO verschuift naar een meer externe en strategische oriëntatie en moet beschikken over nieuwe vaardigheden en competenties om te kunnen voldoen aan de eisen van de snel veranderende zakelijke omgeving. Maar wat houdt deze verschuiving precies in?

Inspelen op ontwikkelingen

Het rapport van de VRC maakt duidelijk waarom de CFO zich verder moet ontwikkelen. De redenatie is als volgt: we hebben te maken met drie belangrijke ontwikkelingen die van invloed zijn op het bedrijfsleven:

  1. Technologie, vooral de Vierde Industriële Revolutie, gaat verder oprukken.
  2. De wereld transformeert steeds meer naar een duurzame economie.
  3. Er zijn internationale machtsverschuivingen.

Het is aan de CFO om onderstaande ontwikkelingen in kaart te brengen en hierop in te spelen om zo het bedrijf toekomstbestendig te maken. Maar wat zijn de belangrijke elementen hiervan?

Visie op de toekomst

De nieuwe functie van de CFO omvat het hebben van een visie op de onzekere toekomst en het uitzetten van een koers voor het bedrijf, waarbij de combinatie van People, Planet en Profit steeds belangrijker wordt. De CFO moet in staat zijn om de impact van technologische ontwikkelingen en duurzaamheidsuitdagingen op het bedrijf te begrijpen en hierop te anticiperen. Concreet betekent dit dat de CFO zich ook moet verdiepen in de vereisten van de Corporate Sustainability Reporting Directive, dat ondernemingen verplicht te rapporteren over hun duurzaamheid door middel van verschillende duurzaamheidscriteria. De verwachting is dat de impact hiervan op bedrijven, en vooral op CFO’s, heel groot is. 

Daarnaast zal steeds meer worden ingezet op het gebruik van kwaliteitsdata ter ondersteuning van prognoses en scenarioplanning, waardoor de organisatie beter in staat is om sneller en beter geïnformeerde strategische beslissingen te kunnen nemen. Technologieën zoals machine en deep learning, als onderdeel van AI, zullen hier een belangrijke ondersteunende rol in hebben. Kortom, CFO’s zullen prioriteit moeten stellen aan technologische investeringen die zowel leiden tot directe efficiëntiewinst op korte termijn maar ook van strategische waarde zijn op de lange termijn.

Risicomanagement

Het managen van risico’s is ook een belangrijk aspect. Naast financiële risico's moet de CFO nu ook rekening houden met operationele, reputatie- en milieu-gerelateerde risico’s en een groter wordende aansprakelijkheid. Dit vereist een breder perspectief en een beter begrip van de complexiteit van het bedrijf en de markt waarin het opereert.

Talent aantrekken en behouden

Daarnaast moet de CFO in staat zijn om talent aan te trekken en te behouden dat past bij de digitale realiteit van het bedrijf. Dit betekent dat de CFO niet alleen moet begrijpen welke vaardigheden nodig zijn voor de toekomst, maar ook hoe deze vaardigheden kunnen worden aangetrokken en verder kunnen worden ontwikkeld.

 Al met al is de nieuwe functie van de CFO veel meer dan alleen gericht op financiële zaken binnen het bedrijf. Het vereist een breder perspectief en een beter begrip van de uitdagingen en kansen die de technologie en duurzaamheid bieden. In tijden van economische onzekerheid en grote innovatiestappen is het essentieel om een strategische partner te zijn en te kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen.

Geschreven door: Erik Koenraads, Finance & Operations Director Benelux / Germany

[1] CFO (2021). CFO van de toekomst wordt een T-shaped professional

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.